تدوین استاندارد طراحی و ساخت مساجد

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، طی پژوهشی، استانداردها، اصول، ضوابط و معیارهای طراحی و ساخت مساجد در کشور را تدوین کرد.

دکتر محمدرضا بمانیان خاطرنشان کرد: این طرح اصول و استانداردهایی را برای طراحی مساجد در بخش‌های مختلف مانند فضاسازی، برنامه ریزی و کلیات طراحی ارائه کرده است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در این بسته همچنین به اسناد فرادستی مورد نیاز، زمین‌های دارای قابلیت برای ساخت مسجد، دسترسی‌ها، همجواری‌ها، جهت استقرار، دید و منظر ساختمان مسجد نیز توجه شده است. این طرح شامل معیارها و اصولی برای طراحی فضای داخلی مساجد از جمله مکان و محل عناصر اصلی مانند شبستان‌ها، ایوان و محراب و فضاهای جانبی و خدماتی، فضاهای ارتباطی مانند راه‌پله‌ها و راهروهاست.

بمانیان خاطرنشان کرد: طرح ارائه شده به تفکیک برای اقلیم‌های مختلف کشور سرد، گرم و خشک، گرم و مرطوب، گرم و نیمه مرطوب و معتدل و مرطوب  استانداردها و معیارهای خاصی را تدوین کرده است. به گفته این پژوهشگر این طرح هم اکنون مراحل تصویب در کمیسیون عالی معماری و شهرسازی را می‌گذراند و پس از آن برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از تدوین این طرح هیچ دستورالعمل مشخصی برای طراحی و ساخت مساجد در کشور وجود نداشت در حالی که طبق برنامه سوم توسعه دولت موظف است تا برای طراحی و ساخت سازه‌های مختلف با کاربرد‌های گوناگون، استانداردها، معیارها و اصولی را تدوین و به مسوولان اجرایی ابلاغ کند.

بمانیان برای طراحی این بسته، مساجد شهری، ناحیه‌یی، قدیمی و یا جدید در اقلیم‌های مختلف کشور را بررسی کرده است. همچنین نتایج حاصل از مطالعات وی برای تدوین قطعی و نهایی در کنار اصول فقهی در ساخت مساجد قرار گرفته است.

۱۱ دی ۱۳۹۱ ۱۵:۳۱
ایسنا |
اشتراک در