ساخت صفحات سلول‌های خورشیدی نوین با استفاده از فناوری نانو

صفحات سلول‌های خورشیدی نوین مبتنی بر مواد آلی و معدنی نیمه هادی با استفاده از فناوری نانو در دانشگاه اصفهان طراحی و ساخته شد.
دکتر ربانی معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان امروز تولید این صفحات را رویداد مهمی در زمینه انرژی‌های نوین دانست و گفت: سلول‌های خورشیدی نسل جدید جزء ‏سلول‌های خورشیدی کم‌هزینه است که متعلق به گروهی از سلول‌های لایه‌ نازک است.‏
مجری طرح و عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان هم گفت: سلول‌های خورشیدی سیلیکونی نور خورشید را به جریان الکتریسیته تبدیل می کنند و علاوه بر پرهزینه بودن تولید آنها برای تولید سیلیکون گاز co2 تولید می شود که آلوده کننده محیط زیست است و بازدهی آنها هم محدود و کمتر از 30 درصد است.
دکتر حبیبی افزود: این درحالیست که در طراحی و ساخت الکترود صفحات سلول‌های خورشیدی از نانوکامپوزیت روی- تیتانات و دیگر نانو ذرات نیمه هادی غیرسیلیکون به عنوان ماده نیمه‌هادی استفاده شده است که نه تنها هیچ آلودگی ندارد بلکه از بازده بالایی برخوردار است.
وی افزود: کاهش سرعت بازترکیب حفره ، الکترون مبتنی بر استفاده از نانوکامپوزیت روی-‏تیتانات به عنوان نیمه هادی از جمله این ویژگی‌ها است.
وی گفت: در مراحل اجرای این طرح آند شفاف و هادی طراحی و سپس یک لایه نازک از اکسید فلزی نیمه‌هادی با ساختار بسیار متخلخل با سطح بسیار بالا، یک لایه نازک حساس به نور مرئی نور خورشید و یک لایه نازک از ‏الکترولیت نیز طراحی و ساخته شده است.
سلول‌های خورشیدی نسل جدید برای ‏تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی با مشارکت دکتر محمدحسین حبیبی، دکتر مهدی حبیبی، مریم میخک و محمود زنده دل از دانشگاه ‏اصفهان طراحی و ساخته شد.
۹ دی ۱۳۹۱ ۱۱:۰۳
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در