ساخت«ماشین کپی‌ تصویری» و «شیر هوشمند با قابلیت تنطیم درجه حرارت آب» توسط محققان کشور

محققان مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین موفق به ثبت چهار اختراع از جمله ماشین کپی‌ساز هوشمند تصویری شدند که این ماشین قابلیت شبیه سازی دستگاه‌های مختلف را دارد.
دکتر علی صنعتی از پژوهشگران برتر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اظهار کرد: این دستگاه می‌تواند در تولید قطعات مختلف کاربرد داشته باشد.

به گفته وی، این ماشین هوشمند، ابتدا تصویری از قطعه‌ی مورد نظر را ترسیم می‌کند و سپس مشابه آن را می‌سازد و می‌تواند این کار را روی موادی با جنس‌های مختلف انجام دهد.

وی در خصوص ایده این طرح تصریح کرد: بعد از بازدیدی که از کارخانه‌ی ماشین‌سازی تبریز داشتم این طرح به ذهنم رسید، زیرا در این کارخانه ما سخت افزار ماشین را می‌سازیم؛ اما هزینه‌ی زیادی را به کشور آلمان پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم از لحاظ نرم افزاری از آن استفاده کنیم. این دستگاه در واقع ترکیبی از ترسیم خطوط است و به موتورها دستور می‌دهد تا همان حرکات را عینا تکرار کنند.

این پژوهشگر، محاسبه،‌ طراحی و ساخت توربین‌های گازی را از دیگر طرح‌های پژوهشی خود برشمرد و اظهار کرد:‌ این محصول مشابه خارجی دارد؛ اما تا به امروز در ایران ساخته نشده و ما توانستیم همه‌ی مراحل تولید آن را به صورت کاملا بومی انجام دهیم و از آن در صنایع استفاده کنیم و به این ترتیب صرفه‌جویی ارزی زیادی در این زمینه انجام شد.

صنعتی در خصوص طرح پژوهشی دیگر خود گفت:‌ کار ترازیابی هم‌اکنون به صورت دستی انجام می‌شود و کاربرد فراوانی در امور مختلف به خصوص پروژه‌های عمرانی دارد، ولی ما موفق به ساخت دستگاه ترازیاب خودکار شدیم. این دستگاه که روی خودرو سوار می‌شود،‌ به محض حضور در محل به صورت خودکار، خودش را با زمین تراز می‌کند. ما توانستیم این دستگاه را به مرحله تولید برسانیم.

وی، شیر هوشمند با قابلیت تنظیم درجه حرارت آب را از دیگر دستاوردهای طرح‌های پژوهشی خود اعلام کرد و افزود: این شیر هوشمند که در حمام یا اماکن دیگر کاربرد دارد،‌ به صورت مکانیکی دمای آب را روی درجه‌ی دلخواه تنظیم می‌کند. نمونه‌های خارجی این دستگاه به صورت الکترونیکی کار می‌کنند که معمولا عمر کوتاه‌تری دارند، ضمن این که قیمت تمام شده‌ی آن‌ها، 10 برابر نمونه‌ی ساخته شده توسط ما است.

صنعتی با مفید دانستن فعالیت های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، خاطر نشان کرد: این مرکز که محور اصلی فعالیت‌های آن بر روی ابداعات است،‌ محیطی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که در کنار پژوهشگران دیگر فعالیت‌های خود را انجام دهند و ضمن نزدیک شدن به یکدیگر از کمک‌های پژوهشگران دیگر بهره‌مند شوند. حمایت‌های مالی مرکز رشد از دیگر مزایای آن است که می‌توان برای اجرای طرح‌های خود و نمونه‌سازی به آن‌ تکیه کرد.

این پژوهشگر برتر با اشاره به وجود مشکلات مالی،‌ گفت: با توجه به برآوردهایی که از قبل داشتیم و به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها، در برخی از پروژه‌ها با موانعی روبرو هستیم.

۳ دی ۱۳۹۱ ۱۲:۰۹
ایسنا |
اشتراک در