تحولات نماسازی در مشهد به زودی اجرایی می‌شود

مدیر طراحی و بهسازی محیـط شهری شهرداری مشهد با اشـاره به تهیه و تدوین ضوابط نماسازی، گفت: در راستای حذف آلودگی‌های بصری، تحولات ساختار سازی و ساماندهی نماهای شهری، کمیته نما و منظر در شهرداری مشهد راه اندازی شد.

حسین برلیانی وظیفه مدیریت شهری را تدوین قوانین نماسازی با محوریت زیباسازی عنوان کرد و افزود: در جهت کنترل نظم و ارتقا کیفیت سیمای محیط، کمیته نما و منظر شهری راه اندازی شده است که طبق تفاهم نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری مشهد، محل استقرار آن در معاونت شهرسازی و معماری در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر تاثیر نمای هر ساختمان در شکل‌دهی به مجموعه شهری، اذعان داشت: با تصویب اکثریت آرا در شورای اسلامی شهر مشهد، کمیته نما، از ده نماینده فعال، شامل معاون شهرسازی و معماری، اساتید و کارشناسان خبره تشکیل شده است که این آمار با حضور روسای شهرسازی مناطق قابل افزایش است.

رئیس کمیته تخصصی طراحی شهری و معماری کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه هم اکنون نماهای شهری آشفتگی بسیاری دارند، خاطر نشان کرد: در زمینه نماهای ساختمانی نباید برای آغاز کار به دنبال تعریف ایده آل ها بود بلکه باید گام به گام ساماندهی نماهای شهری را پیش برد.

وی به بررسی طرحهای مربوط به نما و منظر شهری، طرحهای زیبا سازی خیابانها، دستورالعمل‌های شهرسازی، مبلمان شهری و استانداردهای آن‌ها در کمیته نما اشاره و تشریح کرد: ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری، توجه به اقلیم در امر نماسازی، حفظ هویت شهری مشهد، رسیدن به سطوح همخوان، هماهنگ و وحدت یافته در بدنه فضای شهری از جمله اهداف تدوین مقررات ساماندهی نماهای ساختمانی است.

مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری با اشاره به اینکه نما از حساسیت و اهمیت بیشتری در ساختمان برخوردار است، اضافه کرد: ضوابط اجرایی نماسازی از تاریخ ابلاغ در خصوص کلیه ساختمانهای مسکونی، اداری، مجتمع های تجاری، خدماتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی و کاربریهای مختلط شامل مسکونی– تجاری، اداری- تجاری، اقامتی- مسکونی نیز لازم الاتباع است.

مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد، استفاده از نماهایی که به نوعی هماهنگی در نگاه بیننده ایجاد می کند را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: کلیه سطوح نمایان ساختمانهای واقع شده در حریم شهر که از داخل معابر عمومی قابل مشاهده است اعم از نماهای جانبی و اصلی ، نمای شهری محسوب شده که باید با مصالح مرغوب، به طرز مناسب، زیبا و هماهنگ نماسازی شوند.

وی صدور پایانکار ساختمان را مشروط به انجام نماسازی، نماهای اصلی و جانبی عنوان کرد و افزود: خط انتهایی ساختمان که خط بام نامیده می شود و به نوعی پیوستگی و هماهنگی بدنه را موجب می شود؛ مورد کنترل نماهای شهری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه معیارهای فرهنگی، سلیقه ی شخصی و امکانات نهادهای اجتماعی یک کشور نقش تعیین کننده‌ی در نمای شهری دارند، تشریح می‌کند: مدیریت طراحی و بهسازی محیط شهری در نظر دارد با نظارت و ساماندهی فضاهای ایجاد شده در شهر مشهد با توجه به افق چشم انداز 1404 به استانداردهای بین المللی دست یابد.

۲۵ آذر ۱۳۹۱ ۰۹:۰۳
خبرگزاری مهر |
اشتراک در