حورا؛ نخستین شهر جدید با معماری ایرانی

بیشتر معابر شهر جدید حورا به صورت پیاده راه‌ بوده و ارتفاع‌سازی به شکل مدرن آن وجود ندارد در نتیجه شهر دارای آرامش خاصی خواهد بود.

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری همدان گفت:‌ در تاریخ سیزدهم آذر ماه مکان‌یابی و کلیات طرح جامع شهر جدید حورا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

محمدحسین مرادی اظهار کرد:‌ شهر حورا به عنوان نخستین شهر در کشور با رویکرد معماری ایرانی‌ اسلامی در استان همدان به عنوان پایلوت در دست مطالعه و پیگیری است. وی افزود: شهر جدید حورا با مساحت 6 هزار هکتار به عنوان نخستین شهر کشور با رویکرد و معماری اسلامی‌ ایرانی است که از این میزان حدود یک هزار و 200 هکتار مساحت مربوط به محدوده شهری است.

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری همدان با اشاره به روند تصویب شهر جدید حورا بیان داشت: کلیات جانمایی و احداث این شهر در دور سوم سفر هیئت وزیران به استان همدان در تاریخ سیزدهم مرداد 89 تأیید شد. وی اضافه کرد: بیستم آبان ماه 89 در کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی تصویب شد و در تاریخ ششم دی ماه 90 نیز مکان‌یابی و موقعیت شهر جدید حورا به تصویب کارگروه رسید.

مرادی تصریح کرد:‌ بیستم اسفند ماه 90 مکان‌یابی و موقعیت شهر جدید حوراء به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید و طی امسال نیز در تاریخ سیزدهم آذر ماه مکان‌یابی و کلیات طرح جامع شهر جدید حوراء به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید. وی با بیان اینکه‌ مشاور تهیه این طرح مهندسان مشاور شاران است، عنوان کرد: جمعیتی که قرار است در این شهر مستقر شوند 120 هزار نفر است که در فاز نخست 40 هزار نفر مستقر خواهند شد.

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری همدان با اشاره به تفاوت عمده این شهر با دیگر شهرها ابراز داشت: در طراحی شهر حورا سعی شده بیشتر از معماری اسلامی‌ ایرانی استفاده شود و معماری اسلامی نیز روند خاصی داشته و فقط در گنبد، بارگاه و... خلاصه نمی‌شود. وی ادامه داد:‌ بیشتر معابر این شهر به صورت پیاده راه‌ها بوده و ارتفاع‌سازی به شکل مدرن آن وجود ندارد در نتیجه شهر دارای آرامش خاصی خواهد بود.

مرادی یادآور شد: تفکیک شهر جدید حورا به صورت قطعات بزرگ‌تر بوده و با توجه به محدودیت طبقات آپارتمان ندارد و قسمت‌های خدماتی در این طرح بیشتر دیده شده است و بیشترین استفاده از زمین به صورت مسکونی نیست در نتیجه تراکم پایین‌تر است. سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری همدان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: قرارداد تهیه طرح جامع شهر حورا با اختصاص 150 میلیون تومان اعتبار اولیه توسط شرکت عمران شهرهای جدید در تهران منعقد شده و اعتبارات آن نیز از منابع ملی تأمین خواهد شد.

۲۲ آذر ۱۳۹۱ ۰۹:۰۶
خبرگزاری فارس |
اشتراک در