مخترع جوان تبریزی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات را کسب کرد

با اختراع ماده فوق، مانع یخ‌زدگی بتن شده و شرایط را برای انجام پروژه‌های عمرانی آسان می‌سازد و دیگر به خاطر سرما، در احداث ساختمان عملیات بتن‌ریزی متوقف نمی‌شود.

طرح این مخترع جوان با عنوان تسریع کننده فاقد کلراید برای عمل‌آوری بتن در بین طرح‌های ارائه شده از سراسر جهان به عنوان برترین اختراع شناخته شد و ضمن کسب مدال طلای این مسابقات، نشان برتر کشورهای روسیه و تایوان نیز به عنوان برترین اختراع از نظر این دو کشور به این مخترع جوان تبریزی اهدا شد و از وی تجلیل  ویژه‌ای به عمل آمد.

از کشور جمهوری اسلامی ایران و شهر تبریز مهدی کاظمی به عنوان سرگروه و یوسف زندی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و محمد پرتوی به عنوان همکار در این اختراع نقش داشتند.

مهدی کاظمی مخترع این طرح 26 سال سن دارد و متولد شهر تبریز و کارشناس مهندسی عمران است، وی  در تشریح این اختراع می‌گوید: تسریع کننده به صورت مایع و از تفاله‌های نیشکر است. در کل دنیا این تسریع کننده‌ها وجود دارند و دارای کلراید هستند، کلراید موجب خورند‌گی بتن و میلگرد می‌شود و به نوعی خاصیت آنها را کاهش می‌دهد و برای بتن و میلگرد مضر هستند، ولی برای نخستین بار در جهان مایع تسریع کننده ابداعی در تبریز فاقد کلراید بوده که انواع آزمایشات به مدت یک سال در بهترین آزمایشگاه‌های ایران صورت گرفته است.

این مخترع ادامه داد: از موسسه «پرلیت» اصفهان تاییدیه لازم اخذ شده است و در کارخانه‌های بتن تبریز نیز آزمایش شده و همگی آن را تأیید کرده‌اند.

وی افزود: از مزایای این طرح این است که زمان عمل‌آوری بتن را افزایش داده و از سویی میزان هزینه‌های تولید را نیز تا یک سوم کاهش دهد و دیگر لازم نیست که بعد از بتن‌ریزی، اقدام به آب‌پاشی کرد.

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سال 2012 جهان، با اشاره به اینکه با اختراع این ماده، امکان بتن‌ریزی در مناطق سردسیر و گرمسیر مهیا می‌گردد، تصریح کرد: معمولاً در هوای سرد، شاهد یخ‌زدگی بتن هستیم که با اختراع ماده فوق، مانع یخ‌زدگی بتن شده و شرایط را برای انجام پروژه‌های عمرانی آسان می‌سازد و دیگر به خاطر سرما، در احداث ساختمان عملیات بتن‌ریزی متوقف نمی‌شود.

کاظمی افزود: در آینده نزدیک خط تولید این ماده در تبریز یا در منطقه آزاد ارس با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد و با راه‌اندازی این خط تولید برای بیش از 50 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد که نیازمند حمایت مسئولان استان هستیم.

۲۱ آذر ۱۳۹۱ ۰۸:۳۲
خبرگزاری فارس |
اشتراک در