بازیابی انرژی حرارتی دودکش بخاری

در این طرح دودکش بخاری به صورت بخشی از یک مدل پوسته و لوله در نظر گرفته شده است، به طوری که هوای گرم داخل لوله جریان داشته باشد و هوای سرد توسط دمنده ای با توان 22 وات به داخل پوسته دمیده شود.

در آستانه روز دانشجو وهفته پژوهش، طی مراسمی سه دستاورد پژوهشی پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان معرفی و از یک دستگاه ساخته شده توسط محققان این پژوهشکده رونمایی شد.

در این مراسم که در سالن سمینار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، دستگاه های طراحی و ساخته شده توسط محققان پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری شامل دستگاه بازیابی انرژی حرارتی دودکش بخاری و سامانه خودکار شستشوی خوابگاهی معرفی و از دستگاه آزمون سایش دمای بالا رونمایی شد.

دستگاه آزمون سایش دمای بالا به منظور پیش ­بینی رفتار تریبولوژیکی مواد و آلیاژهای مهندسی در شرایط عملیاتی به کار می‌رود. این دستگاه با سنجش و ارزیابی مقاومت به سایش و محاسبه ضریب اصطکاک مواد و آلیاژها، عمر قطعات را در حین سرویس به طور تقریبی پیش­ بینی می­کند. دستگاه بازیابی انرژی دودکش بخاری دیگر دستگاه معرفی شده در این مراسم بود که به منظور افزایش بازدهی حرارتی سیستم‌های گرمایش خانگی و صنعتی طراحی وساخته شده است.

در این طرح دودکش بخاری به صورت بخشی از یک مدل پوسته و لوله در نظر گرفته شده است، به طوری که هوای گرم داخل لوله جریان داشته باشد و هوای سرد توسط دمنده ای با توان 22 وات به داخل پوسته دمیده شود. محاسبات انجام شده روی گرمای خروجی از دودکش در دو حالت حضور و عدم حضور این دستگاه نشان داده است که با نصب این سیستم می توان حدود 200 وات انرژی از دودکش بخاری استحصال کرد که این مقدار معادل 31 درصد کل گرمای تلف شده در بخاری نمونه می باشد.

سیستم بازیابی انرژی حرارتی دودکش سامانه های گرمایشی که به عنوان یکی از طرح های ایده محورسال گذشته هسته مهندسی شیمی پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شده در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. سامانه خودکار شستشوی خوابگاهی دیگر دستگاه معرفی شده بود که به منظور تجهیز خوابگاه های دانشجویی به سیستم مکانیزه شستشوی لباس طراحی وساخته شده است.

بر اساس این طرح که درکارگروه اتوماسیون و رباتیک پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده است، دانشجویان می توانند با خرید شارژ و وارد کردن نام و رمزعبور از برنامه های مختلف شستشوی این ماشین بهره برداری کنند. این طرح که در فراخوان ایده های مربوط به صرفه جویی انرژی در سطح دانشگاه به عنوان ایده برتر شناخته شد، نقش مهمی در کاهش مشکلات ناشی از شستشوی لباس در سطح خوابگاه ها ایفا می‌کند.

همچنین در این مراسم که با حضور دانشجویان وتعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد از گروه های دانشجویی فعال در پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان تجلیل شد. گفتنی است، پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف فراهم کردن فرصت مدیریت در انجام پروژه های کاربردی و صنعتی برای دانشجویان، هدفمند سازی تحقیقات دانشگاهیان به سمت رفع نیازهای صنعتی و نیز سازمان دهی دانشجویان در فعالیت های گروهی با بهره گیری ازسه عضو هیات علمی، 40 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 70 دانشجوی کارشناسی را در قالب هشت هسته تحقیقاتی مشغول فعالیت می باشد.

۲۰ آذر ۱۳۹۱ ۱۰:۰۶
شاسا |
اشتراک در