بررسی ساخت کارخانه شیشه دوجداره با استفاده از فناوری بازیافت

با هدف استفاده از فناوری بازیافت، ساخت کارخانه شیشه دوجداره با استفاده از فناوری بازیافت در مشهد بررسی می‌شود.

ارائه طرح امکان‌سنجی ساخت کارخانه تولید شیشه دوجداره با هدف استفاده از فناوری بازیافت در فرآوری مؤثر و کارآمد از ضایعات شیشه و استفاده بهینه از انرژی‌های گرمایشی و سرمایشی در جهت کمک به پایداری محیط‌ زیست، به مدیرت پسماند شهرداری مشهد ارائه شد.

امیر حسین طیبی ابوالحسنی، مشاور سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت مبحث اتلاف انرژی در دنیای امروز و نقش عمده شیشه­‌ها در اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌ها اظهار داشت: تدوین طرح استفاده از خرده شیشه­‌های بازیافتی برای ساخت شیشه­ دوجداره با هدف تولید محصولی در جهت رفع نیاز مشتریان و در سطح کلان، هم‌سوئی با منافع کشور صورت گرفته است.

وی با بیان بخش‌هایی از این طرح همچون معرفی محصول، تحلیل وضعیت بازار، وضعیت فنی و تجهیزات و امکانات ساخت کارخانه‌، وضعیت اقتصادی و تحلیل‌های مختلف انسانی و فرهنگی خاطر نشان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته پیرامون وضعیت بازار شیشه دوجداره، حوزه مصرف این کالا و همچنین ابعاد رفتاری مشتریان آن با مقایسه­‌ عرضه و تقاضای محصول، برآورد مطلوب تولید این کالا در 5 سال آتی محاسبه و مورد تأئید قرار گرفته است.

مشاور سازمان مپ در مورد میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در این طرح بیان داشت: صورت­‌ها و شاخص­‌های اقتصادی طرح و نسبت­‌های مالی مرسوم در تولید شیشه دو جداره محاسبه شده است که بیانگر رشد اقتصادی پروژه و اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری در این طرح است.

طیبی ابوالحسنی خاطر نشان کرد: نتیجه نهایی حاصل از این پروژه مناسب بودن طرح از دید فنی، سهولت سرمایه­‌گذاری و تولید و همچنین وضعیت مساعد مالی و اقتصادی طرح را نشان می­‌دهد که این به منزله موقعیت بسیار مناسب برای راه‌اندازی کارخانه تولید شیشه دوجداره با استفاده از فناوری بازیافت شیشه در سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد می‌باشد.

این طرح به کمک کارگروه ارزیابی طرح‌های فنی و اقتصادی مشاور جوان مپ که از دانشجویان دانشگاه فردوسی می‌باشند طی مدت 6 ماه مورد مطالعه گرفته است و اساتید دانشگاهی همچون دکتر کوشا، عضو هیئت علمی مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی و مدیر فرآیند‌ها و ساختار معاونت طرح و برنامه دانشگاه فردوسی به‌عنوان اساتید راهنما در طرح مذکور مشارکت داشته‌اند.‌

۱۲ آذر ۱۳۹۱ ۰۹:۳۸
خبرگزاری فارس |
اشتراک در