7 راهکار مصرف ایمن گاز در ساختمان‌ها

همزمان با افزایش حوادث و مسمومیت ناشی از مصرف گاز طبیعی در آستانه زمستان، کارشناسان و شرکت ملی گاز 7 راهکار مصرف ایمن گاز در ساختمان‌ها را تشریح کردند.

در حال حاضر گاز طبیعی در سفره بیش از 17 میلیون خانوار ایرانی راه یافته است به طوری که هم اکنون بیش از 14 هزار شهر و روستای کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده است.

با وجود افزایش سطح رفاه در خانوارهای ایرانی با توسعه شبکه های گازرسانی شهری و روستایی، اما استفاده غیر بهینه و نا ایمن از این حامل انرژی پاک مشکلاتی را برای مشترکان خانگی ایجاد می کند.
  مسمومیت ناشی از استنشاق گاز بی رنگ و بوی منوکسید کربن که به گواه آمار، در هر 126 فرد مسموم شده، 10 تن را به آغوش مرگی می‌کشد که در حقیقت شبیه تاوان سنگینی است که فرد برای یک بی احتیاطی بسیار ساده پرداخت کرده است.
  گزارش‌های رسمی آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد، در 7 سال گذشته (حد فاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۰) بیش از 6 هزار نفر از هموطنان بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند، به عبارت دیگر به طور متوسط، سالانه نزدیک به ۸۹۰ نفر بر اثر بی‌توجهی به موارد ایمنی در نصب لوله بخاری و سیستم دودکش منازل، به خواب ابدی فرو می‌روند.
  با نگاهی به آمار درخواهیم یافت که میزان گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال با اسرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، به میزان چشمگیری افزایش یافته به طوری که در ماه‌های آذر، دی و بهمن به بیشترین تعداد مرگ خاموش منجر می‌شود.
  مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال گذشته، ۲۳ درصد رشد داشته و از ۷۸۲ مرگ ثبت شده در سال ۸۹ به ۹۶۵ نفر در سال ۹۰ رسیده است، حال آن که مقایسه آمار جان باختگان مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن در 6 ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهشی ۲۲ درصدی برخوردار شده است.
نقش سیستم‌های گرمایشی در آمار مرگ خاموش تأثیر به‌سزایی دارد، چراکه هر ساله با پایان یافتن ماه فروردین و آغاز فصل گرما، از شمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با منوکسید کربن کاسته شده و این روند نزولی تا شهریور ماه ادامه می‌یابد و به مرور در فصل پاییز نمودار شیب بیشتری یافته و در اواسط زمستان به اوج می‌رسد. اما کارشناسان چه توصیه‌هایی برای مشترکان خانگی دارند؟

استفاده از شومینه در آپارتمان‌های کوچک ممنوع شد
 
مدنی کار‌شناس ایمنی و محافظت  شرکت ملی گاز در این باره هشدار داده است: اصول ایمنی در ساخت و ساز‌های ساختمان‌ها باید رعایت شود و به جای استفاده از شومینه، بخاری و یا پکیج‌های حرارتی باید در ساختمان‌های ایران سیستم موتورخانه مرکزی به کار گرفته شود.
  وی در تشریح مهمترین حوادث گازی، تصریح کرد: بسیاری از حوادث به این دلیل رخ داده است که منازل به دلیل مشکلات ساختاری گرمایشی گرم نمی‌شوند و ساکنان آن آپارتمان دست به رفتارهای خطرناک برای گرم کردن منازل می‌زنند.
  این کارشناس صنعت گاز با یادآوری اینکه بازدهی گرمایشی شومینه‌ها بسیار پایین است و با توجه به اینکه در اتاق‌های کوچک هم اجازه نصب بخاری داده نمی‌شود، اظهار داشت: مستاجران خانه‌هایی را اجاره کنند که   سیستم موتورخانه مرکزی در منازل کوچک ان استفاده شده است و مالکان نیز برای خرید منزل به این مهم توجه داشته باشند.
  آقابیگی عضو خانه تاسیسات ایران استفاده از پکیج‌های غیراستاندارد در آپارتمان‌ها را ممنوع  دانست و تاکید کرد: در بند ۳ مبحث ۱۷ مقررات ساختمان تاکید شده که اگر ساختمان هوا بندی شد و پکیچ هم وجود داشت باید حتما دریچه هوا برای پکیج وجود داشته باشد.
  به گفته وی استفاده از پکیج در جایی مناسب است که دریچه هوا تازه وجود داشته و خوابگاه هم در آن فضا قرار نداشته باشد، در غیر این صورت استفاده از پکیج در ساختمان‌های کوچک، بدون دریچه هوا باعث مرگ خاموش خواهد شد.
 
تشریح جزئیات 7 راهکار مصرف ایمن گاز
 
شرکت ملی گاز در آستانه فصل زمستان با اشاره به ضرورت مصرف ایمن گاز طبیعی توسط مشترکان بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف گاز توسط مشترکان تاکید و اعلام می‌کند: مدیریت مصرف گاز منجر به پایین آمدن بار مالی قبوض گاز و در نهایت کمک به اقتصاد خانواده خواهد شد.
  بر این اساس همواره باید به 2 نکته مهم "مدیریت مصرف" و "رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز" در فصول سرد سال توجه ویژه شود، بر این اساس استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل و محل کار ضوروری بوده و باید اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز از راه‌های پیشگیری از خطر نشت گاز است.
  مشترکان باید هنگام نصب وسایل گاز سوز به خصوص بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام اطمینان حاصل کنند.
  آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اطاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است، از این رو باید در این گونه مواقع ارتفاع دودکش و مسیر آن‌را کنترل کرده یا از افراد مطلع و کارشناس و یا تماس با 194 در این خصوص درخواست راهنمایی و کمک بشود.
  سرد بودن لوله بخاری روشن نشانه خارج نشدن گازهای آلاینده و وارد شدن آن به داخل اتاق بوده و بسیار خطرناک است و باید سریعاً بخاری را خاموش کرده، ارتفاع دودکش، اطمینان از ورود هوای تازه به اتاق و باز بودن مسیردودکش را کنترل کنید.
  استفاده از لوله های فنری و آلومینیومی برای بخاری خطرآفرین بوده و باید مشترکان گاز برای ایمنی بیشتر باید از لوله‌های فلزی بدون منفذ استفاده کنند ضمن آنکه اتصالات لوله ها نیز باید محکم باشد و به راحتی جدا نشود.
۲۷ آبان ۱۳۹۱ ۰۹:۵۲
خبرگزاری مهر |
اشتراک در