وام طرح فاضلاب تهران نهایی شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از اخذ 273 میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه اسلامی در نشست سه شنبه، برای اجرای پروژه فاضلاب غرب تهران خبر داد.

محمد پرورش از توافق با بانک توسعه اسلامی برای دریافت 273 میلیون یورو تسهیلات جهت اجرای پروژه فاضلاب غرب تهران خبر داد و گفت: این توافق در نشست امروز مسئولان بانک و آبفا، حاصل شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اظهار داشت: کل اعتبار پروژه 1000 میلیارد تومان است که 500 میلیارد تومان آن از طریق بانک توسعه اسلامی و مابقی نیز از طریق فروش حق انشعاب تامین خواهد شد.

پرورش ادامه داد: با اجرای طرح فاضلاب تهران، 805 میلیون متر مکعب یعنی معادل 3 برابر ظرفیت سد کرج، پساب تولید خواهد شد. وی بیان داشت: در کلانشهر تهران که حدود 20 تا 25 درصد از منابع آبی آن از چاه‌ها تامین می‌شود، اگر بحث فاضلاب را هرچه سریعتر ساماندهی کنیم گام بلندی رو به جلو برداشته‌ایم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، با بیان اینکه کمک‌های دولت در طرح فاضلاب تهران تنها 150میلیارد تومان بوده‌ است گفت: ما باید از همه ظرفیت‌‌های مالی خصوصا بانک توسعه اسلامی برای به سرانجام رسیدن این طرح استفاده کنیم، البته برای استفاده از پساب فاضلاب تهران به تملک زمینی که فاصله زیادی با تهران نداشته باشد نیاز داریم.

همچنین حسین بنکداری، معاون برنامه‌ ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور نیز در اظهاراتی، گفت: در 2 سال اخیر بیش از هزارمیلیارد تومان اعتبار برای 5 پروژه بزرگ آب ‌و ‌فاضلاب از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است.

وی در خصوص نحوه جذب منابع مالی، گفت: نگرش کلی که در وزارت نیرو حاکم است استفاده از منابعی غیر از طرح تملک دارایی‌ها است؛ در کنار ظرفیت‌های بخش خصوصی و منابع عمومی دولت، استفاده از ظرفیت‌های بانک توسعه اسلامی یکی از این منابع است که خوشبختانه بخش آب و فاضلاب کشور یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه است به‌ گونه‌ای که بالاترین وام‌های بانک‌های جهانی و بانک توسعه اسلامی به پروژه‌های آب‌ و فاضلاب تعلق گرفته است.

۲۴ آبان ۱۳۹۱ ۰۷:۴۳
خبرگزاری مهر |
اشتراک در