دسترسی شهروندان به اطلاعات طرح تفصیلی همه املاک تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: طرح تفصیلی بعداز اعمال تغییرات و شناسایی مشکلات احتمالی اسفند ماه به کمیسیون ماده 5 می رود و امیدواریم از ابتدای سال اطلاعات این طرح در اختیار عموم قرار گیرد و رانت های اطلاعاتی نیز برطرف شود .

علیرضا جاوید با بیان اینکه توجه به این روز که در تقویم جهانی ثبت شده است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد گفت : امروز بعد از 40 سال شاهد اجرای طرح تفصیلی تهران هستیم و این آرامش را قدردان همه کسانی هستیم که برای تهیه و تدیون این طرح زحمت کشیدند و کسانی که پایه گذار طرح جامع تهران و بعد آن تصویب و ابلاغ آن بودند .

وی با بیان این که پیش از این با وجود طرح ها جامع ، هیچ طرح تفصیلی به سرانجام نمی رسید ، افزود : از ابتدای سال زحمات زیادی برای اجرای طرح تفصیلی کشیده شد و امروزشاهد آن هستیم بیش از یک میلیون و 200 هزار استعلام از طریق این سایت شده است و این برای اولین بار است که اطلاعات کاملا شفاف و پاسخگو در سایتی درج می شود و ضوابط و مقررات در اختیار شهروندان قرار می گیرد .

جاوید تصریح کرد: مرحله آخر این اطلاع رسانی که تدقیق ، بهسازی و به هنگام سازی طرح تفصیلی است هم اکنون در حال انجام است که بعد از تصمیم گیری در کارگروه برای تصویب نهایی در اسفند ماه به کمیسیون ماده 5 خواهد رفت تا کلیه تغییرات در آن اعمال شود و امیدواریم از ابتدای سال آتی 406 شیت نقشه طرح تفصیلی بر اساس جی آی اس در اختیار عموم افراد قرار گیرد و شهروندان بتوانند از موقعیت هر ملکی در سطح شهر مطلع شده و رانت های اطلاعاتی نیز برطرف شود .

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که با اجرای طرح تفصیلی شاهد کاهش بسیاری از رانت های اطلاعاتی در حوزه شهرسازی بودیم گفت : در سال های اخیر شاهد رشد شتابان تهران بودیم و در این دوره مدیریت شهری ، مردم تهران رضایتی که در سال های 68 تا 76 داشتند را توانستند بار دیگر و حتی بهتر از آن تجربه کنند و توسعه و رشد شهر در این سال ها نسبت به ان دوره نیز بهتر بوده و سبقت گرفته است .

جاوید با بیان این که کشوری آباد است که شهرهای آباد داشته باشد و در این میان آبادانی پایتخت به عنوان یک الگو از اهمیت زیادی برخوردار است ، افزود : این مهم نیز تنها با شعار محقق نمی شود و نیازمند کار و تلاش است .

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سطح شهر تهران اظهار کرد : احداث بزرگراه امام علی (ع) با 1200 میلیارد تومان رفع معارض در یک سال ، احداث بزرگره آزادگان به وسعت 12 کیلومتر که بهسازی آن از آرزوهای شهری برای این کمربند حیاتی شهر بود و همچنین احداث بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش از جمله اقدامات عظیم و تاثیرگذار طی سال های اخیر در تهران بوده است .

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد : همچنین پروژه دریاچه چیتگر ، پروژه هزار و یک شب با سرمایه گذاری دو هزار میلاردی بخش خصوصی ، آزادسازی پادگان جی و احداث بزرگره یادگار امام که نمونه ای بزرگراه سازی و به عنوان یک الگو در این زمینه است در کنار سایر فعالیت های انجام شده از اقداماتی است که این دوره مدیریت شهری را به یکی از بهترین دوره های مدیریتی پایتخت تبدیل کرده است .

همچنین در این مراسم دکتر هیربد معصومی ، مشاور شهردار تهران نیز با اشاره به هشت دوره برگزاری نشست روز جهانی شهرسازی گفت : در دوره های گذشته محورهای مختلفی در این حوزه مطرح شد و سال گذشته نیز مدیریت یکپارچه شهری ، نظام درآمد پایدار ، توسعه فضاهای عمومی از جمله محورهای مطرح شده بود .

وی با تاکید بر این که نیازمند تشکیل سازمانی با عنوان سازمان شهرسازی هستیم افزود : باادغام وزارتخانه های مسکن و راه و شهرسازی ، ماهیت این وزارتخانه عملا از شهرسازی جدا شد و بیشتر به موضوع مسکن پرداخته شد.

معصومی با اشاره به محورهای برگزاری نهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی خاطر نشان کرد : اعتلای کیفیت و آگاهی شهروندان ، تدوین قانون جامع شهرسازی توسط وزارت شهرسازی ، از جمله این محورهاست و شهرداری با شرایط سختی که طی این سال ها داشته است به واقع توانسته اقتصاد مقاومتی را تجربه کند .

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تهیه طرح تفصیلی تهران تصریح کرد : تهیه و اجرای این طرح کار بزرگی بود که طی این دوره انجام شد و همچنین 40 طرح موضعی نیز به عنوان گام سوم طرح های توسعه شهری تهیه شده است که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد .

۲۴ آبان ۱۳۹۱ ۰۷:۳۸
خبرگزاری مهر |
اشتراک در