برگزاری کنفرانس بهسازی بافت شهری

شهردار تبریز گفت: نخستین کنفرانس ملی بهسازی و مقاوم‌سازی بافت شهری در مجاورت گسل‌های فعال دوم و سوم اسفند‌ماه توسط شهرداری تبریز برگزار می‌شود.

علیرضا نوین اظهار کرد: به دنبال برگزاری موفق نخستین کنفرانس بین‌المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل‌های فعال که با حضور بیش از یک‌هزار نفر از اساتید داخلی و خارجی، دانشجویان و متخصصان کشور در شهریورماه سال گذشته برگزار شد، شهرداری تبریز نخستین کنفرانس ملی بهسازی و مقاوم‌سازی بافت شهری در مجاورت گسل‌های فعال را روزهای دوم و سوم اسفند‌ماه برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این کنفرانس تاکید کرد: با توجه به اینکه زمین لرزه یک امر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است که همواره آسیب‌های جانی و مالی زیادی بر جا می‌گذارد و نمونه آن را در 21 مردادماه امسال در منطقه ارسباران (اهر، ورزقان و هریس)، شاهد بودیم باید در نحوه طراحی و اجرای انواع سازه‌ها، بهسازی و مقاوم‌سازی ابنیه‌های شهری دقت بیشتری صورت گیرد تا باعث کاهش خطرات اینگونه حوادث باشیم.

شهردار تبریز تلاش برای مدیریت هدفمند و نظارت اصولی و دقیق بر روند ایجاد و توسعه ساخت و سازهای شهری در راستای مقاوم سازی و کاهش آسیب‌پذیری ابنیه شهری بر روی گسل‌های فعال جهان را مهم ارزیابی کرد و گفت: شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای واقع بر روی گسل فعال زلزله جهان و شهری که بیشترین آسیب‌ها را از زلزله دیده است، میزبان این کنفرانس است؛ امیدواریم بتوانیم از رهگذر این کنفرانس به نتایج و برکات سودمندی در امر مدیریت روند ایجاد و توسعه ساخت و سازهای شهری بر روی گسل‌ها و یا مقاوم‌سازی ابنیه در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی دست پیدا کنیم.

نوین همچنین به محورهای نخستین کنفرانس ملی بهسازی و مقاوم سازی بافت شهری در مجاورت گسل‌های فعال اشاره کرد و گفت: ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای سازه‌ها، ترمیم، نوسازی و مقاوم‌سازی سازه‌ها، بهسازی و مقاوم‌سازی سازه‌های تاریخی و فرسوده شهری در مقابل زمین لرزه‌ها، ژئوتکنیک لرزه‌ای و مطالعه رفتار گسل‌های فعال، شریان‌های حیاتی، سازه‌های غیر ساختمانی و صنعتی، آنالیز مخاطرات لرزه‌ای، ریزپهنه‌ای و کاربرد فناوری‌های نوین در مدیریت بحران از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ نتایج این کنفرانس در بخش عملی و کاربردی به عنوان نقشه راهی منسجم و کارآمد برای مدیریت بهتر و هدفمند بحران در مواقع بروز بلایای طبیعی مورد استفاده مدیران شهری تبریز قرار گیرد. نوین خاطرنشان کرد: این کنفرانس با حمایت مالی شهرداری تبریز و پشتیبانی علمی اساتید و متخصصان دانشگاه‌های معتبر کشور در شهر تبریز برگزار می‌شود.

نوین از تمام متخصصان، کارشناسان، پژوهشگران و دانشمندان مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور دعوت کرد تا با شرکت در این کنفرانس و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و اجرایی خود شهرداری تبریز را در هرچه بهتر برگزار کردن نخستین کنفرانس ملی بهسازی و مقاوم‌سازی بافت شهری در مجاورت گسل‌های فعال یاری کنند.

۲۳ آبان ۱۳۹۱ ۰۸:۲۶
اشتراک در