ارائه خدمات تهیه نقشه ثبت املاک بدون سند از طریق دفاتر پستی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به توافقنامه نظام مهندسی و اداره کل پست استان گفت: از15 آبان خدمات تهیه ثبت نقشه املاک بدون سند از طریق دفاتر پستی ارائه می‌شود.

امین مقومی در خصوص اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی اظهار داشت: از سال 84 به بعد هیئت‌هایی که املاک بدون سند را مورد بررسی قرار می دادند، ارجاع کاری نداشته و فعالیت خود را متوقف کردند و در این راستا برای اینکه از پتانسیل و ظرفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استفاده شود، بخشی از کار به نظام مهندسی واگذار شد. وی عنوان کرد: در این فرآیند، مهندس واجد صلاحیت به شهروندان جهت تهیه نقشه معرفی و پس از تهیه نقشه مربوطه، مالکان باید به سامانه اداره کل ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: برخی از شهروندان به دلیل آنکه فکر می کنند اجرای این دستورالعمل متوقف می شود برای اقدام از همان روزهای ابتدایی به سازمان نظام مهندسی مراجعه که به همین دلیل شاهد ازدحام شهروندان از ساعات اولیه روز هستیم که این امر مشکلاتی را بوجود آورده است.

مقومی با بیان اینکه روزانه بین 500 تا هزار نفر از شهروندان برای تحویل مدارک املاک فاقد سند خود به سازمان نظام مهندسی مراجعه می کنند افزود: به دلیل ازدحام جمعیت و مراجعه شهروندان به سازمان نظام مهندسی به منظور ارائه خدمات بهتر، توافقنامه ای با اداره کل پست استان امضاء شد که از تاریخ 15 آبان ماه شهروندان می توانند به دفاتر پستی سطح شهر مراجعه و مدارک مورد نیاز را تحویل دهند تا سایر مراحل از طریق پست انجام گیرد و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان نظام مهندسی نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم افزود: آدرس دفاتر پستی که این خدات را ارائه می کنند به همراه مدارک مورد نیاز در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به آدرس www.nezamqom.ir درج شده است.

مقومی با بیان اینکه شهرندان باید قبل از مراجعه به سازمان نظام مهندسی اطلاعاتی از آن دسته املاک مشمول این طرح داشته باشند ، در خصوص اراضی و املاکی که مشمول قانون مذکور نمی‌شود تصریح کرد: اراضی ملی، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسه های دولتی، اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت، املاک فاقد بنا، اعم از محصور یا غیرمحصور، اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به وی برای تنظیم سند رسمی وجود دارد و یا اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت کرده و متقاضی برای انتقال رسمی ملک به ورثه دسترسی داشته و امکان انتقال رسمی آن از طریق دفتر اسناد رسمی وجود دارد ، نمی‌توانند در این طرح سند مالکیت دریافت کنند.

۱۶ آبان ۱۳۹۱ ۱۰:۵۵
خبرگزاری مهر |
اشتراک در