ساخت آسفالت خود ترمیم‌گر فناوری‌

برترین مخترع سال 2012 جهان گفت: ساخت آسفالت خود ترمیم‌گر توسط مخترعان ایرانی، از فناوری‌های کارآمد در حال حاضر است.

کامران رحمتی شادباد در نخستین همایش تخصصی فناوری‌های نانو در آسفالت در محل دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران غنای علمی و ظرفیت بالایی جهت احراز رتبه‌های عالی در عرصه بین‌المللی دارد.

وی افزود: مبتکران و مخترعان ایرانی با حضور خود در هر عرصه رقابتی، افتخارآفرین هستند و نگاه جدی به این قشر کمترین مطالبه استعداد‌های ناب ایرانی است.

رحمتی با اشاره به فناوری نانو در آسفالت‌سازی خاطرنشان کرد: ساخت آسفالت خود ترمیم‌گر توسط مخترعان ایرانی، از فناوری‌های کارآمد در حال حاضر است.

این مخترع تصریح کرد: آسفالت خود‌ترمیم‌گر سبب ترمیم شکاف و ترک‌های مویی در سطح آسفالت می‌شود.

رحمتی در تشریح عملکرد نانوآسفالت گفت: در آسفالت خود‌ترمیم‌گر ترکیبی به نام کپسول که در آن عامل اصلاح‌کننده، به همراه آغاز‌ کننده کاتالیستی وجود دارد آسفالت را حساس کرده و با آسیب به آن کپسول می‌شکند؛ در این حالت ترکیب عامل اصلاح‌کننده و آغاز‌کننده کاتالیستی، ترمیم آسفالت را سبب می‌شود.

وی یادآور شد: در ساخت این آسفالت باید به دو شاخصه تغییر دما و نیروی وارده توسط اتومبیل در سطح معابر دقت کرد تا مقاومت آسفالت کاهش نیابد.

این مخترع ایرانی در ارتباط با مزایای استفاده از نانوآسفالت تاکید کرد: محدود نمودن انتشار گاز گلخانه‌ای، مصرف كمتر انرژی، کاهش سروصدای ترافیک و سلامتی در رانندگی از مهم‌ترین نقاط قوت این نوع آسفالت به‌شمار می‌رود.

رحمتی افزود: در این سیستم، در ازای هر تن آسفالت، 50 کیلو قیر استفاده می‌شود که 5 درصد قیر متشکل از کپسول بوده و به شکل همگن ترکیب می‌شود.

وی با قیاس هزینه‌بری نانو آسفالت در برابر دیگر آسفالت‌ها اذعان داشت: در نانوآسفالت برای هر تن 150 هزار تومان هزینه می‌شود و این در حالی است که در آسفالت معمولی برای هر تن 70 هزار تومان هزینه می‌شود؛ نکته قابل ذکر طول عمر بالای نانو آسفالت است که این خود در هزینه آسفالت معابر شهرها صرفه‌جویی قابل توجه دارد.

این مخترع نانوآسفالت گفت: ایران اسلامی با ظرفیت‌های قابل توجه و کارآمد، با مدیریت صحیح و توجه ویژه به ایده‌پردازان جوان؛ چشم‌انداز روشنی در ارتقا جایگاه علمی دارد.

۱۰ آبان ۱۳۹۱ ۰۸:۲۹
خبرگزاری فارس |
اشتراک در