مبتکر مازندرانی از پوست برنج عایق ساخت

مبتکر جوان مازندرانی توانست با استفاده از پوست برنج عایق صوتی و حرارتی بسازد.

آرزو صادق‌زاده، جوان مازندران اهل شهرستان فریدونکنار است.

وی در اقدامی نو و تحسین برانگیز توانست با استفاده از گچ و پوست برنج عایق صوتی و حرارتی بسازد.

کاهش ضریب انتقال حرارت ساختمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی گرمایی و سرمایی، کاهش هزینه حمل و نقل به‌علت کاهش وزن، ارزان بودن مصالح، فراوان بودن پوست برنج به علت داشتن نقش بومی آن در استان مازندران از برجسته‌ترین ویژگی‌های طرح آجر است.

* گچ و پوست برنج به عنوان مصالح

آرزو صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در فریدونکنار اظهار داشت: این طرح که طرح آجر نام دارد از ترکـیب کامپوزیتی ا‌ست.

وی با بیان اینکه از گچ و پوست برنج به عنوان مصالح در آن استفاده شده است، تصریح کرد: این دو ماده علاوه بر ارزان بودن و در دسترس بودن، خاصیت آکوستیکی نـیـز دارند و گچ تا 75 درصد ارتعاشات صوتی موجود در ساختمان را بـه خود جذب کرده و پوست برنج هم از دیرباز در این استان به عنوان یک عایق در زمینه جذب صدا و حرارت استفاده شده است.

مبتکر جوان مازندرانی تصریح کرد: برای ساخت این آجر از قوانین مربوط به ابعاد و ضخامت در استاندارد ملی استفاده شد و از شکل شش ضلعی به جای دایره‌ای در شکل‌‌گیری سوراخ‌های آجر بـه کار رفت کـه در مقایسه با اشکال دیگر کمترین فضای خالی به قطر سه سانتی متر ایجاد می‌کند و همین امر باعث افزایش مقاومت اطراف سوراخ آجر شده است.

صادق‌زاده افزود: این آجر با توجه به مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی خود موجب کاهش جرم ساختمان و در نتیجه کاهش آسیب‌پذیری در برابر زلزله می‌شود.

مخترع فریدونکناری با بیان اینکه این ابتکار مشابه داخلی و خارجی ندارد، خاطرنشان کرد: با ساخت این آجر در جشنواره جوان خوارزمی برگزیده شدم و در جشنواره کاوشگران جوان استان نیز مقام دوم را به دست آوردم.

ابتکار آجر عایق صوتی و حرارتی با شماره 387051431 در سازمان مالکیت صنعتی ثبت شده است.

۱ آبان ۱۳۹۱ ۰۸:۱۲
خبرگزاری فارس |
اشتراک در