بی‌نیازی ساختمان‌ها از رنگ‌کاری با ماده «بال پروانه‌ای»

محققان با الهام از بال‌های پروانه، ماده جدیدی ابداع کرده‌اند که قادر به دفع آب و ایجاد رنگ‌های درخشان است و می‌تواند در نسل آینده خانه‌های هوشمند با مصرف بهینه انرژی مورد استفاده قرار گیرد.
بال‌های پروانه علاوه بر داشتن رنگ‌های خیره‌کننده، دارای برجستگی‌های کوچکی است که باعث لغزیدن قطرات آب از روی بال و ایجاد خاصیت ضد آب می‌شود.

«شو یانگ» سرپرست تیم تحقیقاتی گروه شیمی دانشگاه پنسیلوانیا تأکید می‌کند: این ماده مانند بال‌های رنگین پروانه با استفاده از ساختارهای ظریف روی سطح خود، برای دفع آب و ایجاد رنگ‌های درخشان استفاده می‌کند.

این ماده با دو خاصیت دفع آب و ایجاد رنگ‌های درخشان می‌تواند در حسگرهای تنظیم کننده دمای داخلی خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

«یانگ» به همراه گروهی از معماران و مهندسان به دنبال ساخت حسگر مقاومی هستند که در واکنش به تغییرات دمایی قادر به تغییر رنگ باشد.

تغییر رنگ از طریق یک برنامه رایانه‌ای که بطور خودکار سیستم گرمایش و تهویه هوا در خانه هوشمند را کنترل می کند، انجام می‌شود.

هدف نهایی استفاده از این ماده در ساخت خانه هوشمند با مصرف بهینه انرژی است؛ این ماده می تواند برای نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده شود که در مقایسه با رنگ های معمولی از دوام و مقاومت بالاتری در برابر آلودگی و تغییرات جوی برخوردار است.

ماده جدید دارای نانو برجستگی‌هایی برای ایجاد حالت ضد آب و ساختارهای تغییر رنگ است و محققان بدنبال ایجاد تغییر در فرایند تولید برای کاهش هزینه‌ها هستند.

نتیجه این دستاورد جدید محققان دانشگاه پنسیلوانیا در مجله Advanced Functional Materials (مواد کاربردی پیشرفته) منتشر شده است.

۲۹ مهر ۱۳۹۱ ۰۹:۰۹
ایسنا |
اشتراک در