رتبه جهانی ایران در تولید سنگ تزئینی

یک صادرکننده سنگ تزئینی گفت: میزان تولید سالانه سنگ های تزئینی ایران حدود 15 میلیون تن است که از این نظر در جایگاه سوم جهان قرار دارد، اما تنها کمتر از نیم درصد این تولید صادر می شود.

اکبر زنگنه اظهار داشت: براساس گزارشهای موجود ارزش صادرات سنگ تزئینی ایران در سال 1390 حدود 200 میلیون دلار بود، درحالی که ترکیه با جایگاه پنجمین تولید کننده سنگ تزئینی جهان در سال گذشته یک ونیم میلیارد دلار صادرات داشت. رئیس پیشین انجمن سنگ ایران بر این باور است که غفلت ما موجب شد که رقیبان کشورمان با افزایش تولید سنگهای تزئینی، صادرات خود را نیز ارتقا بدهند.

به گفته وی، بخشی از دلایل پیشی گرفتن رقبا در بخش صادرات سنگهای تزئینی از ما، ناشی از سیاستهای دولتی و حمایتهای ناکافی از فعالیتهای بازاریابی و صادراتی بود که نتوانستیم روند مطلوبی راداشته باشیم. به اعتقاد این صادر کننده سنگ های تزئینی، یکی از بزرگترین موانع کاهش صادرات، سیاست تثبیت نرخ ارز در کنار تورم سالانه با میانگین 20 درصد بود . وی گفت: درواقع هزینه تولید ،هرسال معادل 20 درصد افزایش داشت اما، از آنجا که نرخ ارزتقریباثابت نگاه داشته شده بود، این امر، در بازارهای صادراتی به دلیل افزایش بهای تمام شده در مقایسه با دیگران، موجب کاهش قدرت چانه زنی ما شد.

زنگنه خاطرنشان ساخت: دراین شرایط ، تولید کنندگان با افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید، بخشی از افزایش قیمت تمام شده را پوشش دادند ،اما تداوم این سیاستها در نهایت موجب از دست دادن بسیاری از بازارها وواگذاری آن به رقبا شد. وی تصریح کرد: به واسطه تورم سالانه،حاشیه سود همواره کمتر شده و سبب شد تا تولید کننده به جای تلاش برای شناسایی بازارهای جدید و صادرات بیشتر، متوجه بازار داخلی باشد و البته این بخش هم با وجود کالاهای جایگزین و حجم فعالیت های ساختمانی و عمرانی ،محدودیت خود را داشت. زنگنه، افزایش واردات سنگ های کارشده خارجی به کشور را یک پدیده مخرب برای تولید دانست و گفت: شرکتهای چینی بازیگر بلامنازع این بخش بودند.

۲۳ مهر ۱۳۹۱ ۰۸:۴۵
ایرنا |
اشتراک در