کشف پلاستیک پلیمری برای ساخت لوله و اتصالات ساختمان

گروهی از محققان و شیمی­دان­های فرانسه یک نوع پلاستیک فوق مستحکم پلیمری تولید کرده‌اند که به‌راحتی جایگزین فولاد شده و در ساخت انواع لوله و اتصالات و حتی بدنه دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان کاربرد دارد.
این پلی‌پروپیلن از نوع پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر نیست و به همین دلیل مقاومت و دوام بالاتری دارد. چرا که پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر هنوز خاصیت سبک‌وزنی و ماندگاری طولانی‌مدت را ندارند و برای کسب این خواص نیاز به بازیافت بیشتر و رسیدن به نقطه ذوب بالاتر دارند.

ماده پلیمری پلی‌پروپیلن در یک مرحله شیمیایی به بالاترین درجه ذوب رسیده و خاصیت ضدرطوبت، ضدحرارت و طول‌ عمر را به دست آورده است. از این‌رو این ماده که از پلاستیک‌های معمولی مستحکم‌تر است، جایگزین فولاد می‌شود و در عین حال انرژی کم‌تری را نیز مصرف می‌کند. همچنین پلاستیک پلیمری با صرف انرژی کمتری در طول فرآیند تولید، ماده بسیار ارزان‌قیمتی است که برای تولیدکنندگان قطعات تاسیساتی ساختمان می‌تواند مقرون به صرفه باشد.

از این پلاستیک فوق مستحکم می‌توان برای ساخت خطوط لوله داخلی ساختمان نیز استفاده کرد، چرا که علاوه بر اینکه میزان نشت را کاهش می‌دهد، کیفیت آب را افزایش خواهد داد. از دیگر مزایای کاربرد پلاستیک پلیمری در خطوط لوله می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و تنظیم فشار آن اشاره کرد. ایجاد پراکندگی در چرخش آب لوله‌ و همچنین تجمع هوا در داخل آن هم به بدنه لوله فشار مضاعف وارد می‌کند و هم سبب افزایش بی‌رویه مصرف آب می‌شود. اما تولید لوله‌های پلاستیکی فوق مستحکم از فشردگی هوا در لوله‌ها جلوگیری کرده و سبب حرکت آسان و روان آب در داخل آنها می‌شود.

ماده پلی‌پروپیلن از خاصیت مقاومت‌پذیری در برابر آلاینده‌های محیطی نیز برخوردار است و از این‌رو اجازه نفوذ مواد زائد به داخل لوله‌ها را نمی‌دهد. این امر موجب جلوگیری از ایجاد ترک و شکاف در بدنه لوله و کدر شدن سطح آن می‌شود. لوله‌های ساخته شده از پلاستیک پلیمری به مواد خام کمتری نیاز دارند، دهها برابر سبک‌تر از فولاد و صدبرابر سبک‌تر از سیمان هستند.

تمامی این خواص در برابر فشار مضاعف به دستگاه‌های اصلی تامین انرژی ساختمان مقاومت کرده و طول‌عمر و سلامت آنها را تامین می‌کنند. باید یادآور شد که برای ساخت بدنه رادیاتور، تهویه هوا، دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی نیز می‌توان از پلی پروپیلن استفاده کرد. به طوری که وزن دستگاه‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و در کاهش مصرف انرژی آن­ها نقش موثری را ایفا می‌کند.

۲۲ مهر ۱۳۹۱ ۱۰:۲۰
صما |
اشتراک در