شمال تا جنوب پایتخت را نیم ساعته بروید!

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران وعده داد که بخش انتهایی بزرگراه امام علی (ع) حد فاصل تقاطع منصور تا شهرری به طول 7 کیلومتر، دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

سید مازیار حسینی در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه بزرگراه امام علی (ع) با اشاره به اینکه 11 کیلومتر از این بزرگراه در سالهای گذشته ساخته شده بود گفت: هم اکنون 22 کیلومتر ادامه بزرگراه امام علی (ع) از پل آغاز تا شهرری در حال ساخت است که 3 کیلومتر از این طول در قالب طرح حرم تا حرم اجرا می‌شود.

حسینی با اشاره به 24 تقاطع بزرگراه امام علی (ع) با خیابان‌ها و بزرگراه‌های دیگر گفت: 10 تقاطع در این میان تقاطع اصلی محسوب می‌شوند که تمام دسترسی‌ها در آن تامین شده است. به گفته حسینی تاکنون عملیات احداث 4 تقاطع اصلی و فرعی بزرگراه امام علی (ع) به سرانجام رسیده است و ساخت سایر تقاطع‌ها نیز با توجه به اولویت فراهم شدن دسترسی‌های شرقی و غربی برای مردم محلی، در اولویت قرار دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: برابر محاسبات انجام شده با احداث کامل بزرگراه امام علی (ع)، شهروندان می‌توانند از شمالی ترین نقطه تهران در ازگل تا مرقد مطهر امام خمینی (ره) را در مدت زمان نیم ساعت طی کنند. معاون شهردار تهران با اشاره به حجم گسترده معارضان ملکی و تاسیساتی در پروژه بزرگراه امام علی (ع) گفت: بالغ بر 7 هزار واحد مسکونی معارض ملکی این بزرگراه بود که هم اکنون بیش از 90 درصد آن برطرف شده و به زودی پرونده رفع معارضان ملکی بسته خواهد شد.

حسینی با اشاره به رعایت استانداردهای فنی و مهندسی در این پروژه بزرگراهی تاکید کرد: مقوله شیب عرضی در کل مسیر بزرگراه امام علی (ع) مطابق با استانداردهای ترافیکی رعایت شده است. وی با اشاره به ابعاد بزرگ این پروژه بزرگراهی اظهار کرد:‌ از آنجا که بزرگراه امام علی (ع) در دو تراز صفر و 1- اجرا می‌شود، برای پوشش جداره تراز 1-، 60 هزار قطعه (سگمنت) بتنی مورد نیاز است که هم اکنون در کارخانه تولید سگمنت ویژه این پروژه در حال تولید است.

معاون شهردار تهران درباره سرعت اجرای پروژه امام علی (ع) گفت: سرعت اجرای این پروژه در کنار رعایت پارامترهای کیفیت و مدیریت هزینه قابل قبول است. حسینی با بیان اینکه برخی از شهرداری بابت سرعت بالای اجرای پروژه صدر نیایش انتقاد می‌کنند از این موضوع اظهار تعجب کرد و گفت: هرچه اجرای پروژه سریعتر انجام شود طبعا از هزینه‌های اجرا کاسته خواهد شد.

نوش آبادی مدیر پروژه بزرگراه امام علی (ع) نیز در جریان بازدید خبرنگاران به ذکر توضیحاتی درباره مختصات این پروژه پرداخت و گفت: در پروژه بزرگراه امام علی (ع) 5 میلیون و 700 هزار متر مکعب خاکبرداری باید انجام شود که 56 درصد آن هم اکنون انجام شده است. به گفته وی خاک خاکبرداری‌ها برای پر کردن دره‌ها و بسترسازی و نیز ایجاد تپه‌های مصنوعی در برخی نقاط شهر استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه در این پروژه 7هزار و 100 شمع باید اجرا شود گفت: تا کنون 76 درصد شمع‌ها به طور کامل اجرا شده است.

وی به معارضان تاسیساتی گوناگون بزرگراه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت:‌ معارضانی اعم از آب، برق، گاز، مخابرات،‌فیبر نوری و شبکه فاضلاب در پوسته اجرای طرح وجود داشت که بخش عمده آن هم اکنون برطرف شده است. وی با اشاره به روند طولانی رفع معارضان تاسیساتی به ویژه با توجه به ضرورت انجام تست‌های گوناگون، اظهار کرد: به این ترتیب در برخی قطعات بزرگراه عملیات عمرانی با حفظ معارضان تاسیساتی در حال انجام است و در آینده به خطوط جدید منتقل می‌شود.

نوش آبادی با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه در نوسازی بافت‌های فرسوده توضیح داد: پوسته اجرای این طرح به طور متوسط 50 متر است که اگر آن را در 22 کیلومتر طول بزرگراه ضرب کنیم، با توجه به اینکه عمده مسیر از بافت مسکونی فرسوده می‌گذرد، بنابراین یک میلیون و 100 هزار متر مربع بافت فرسوده نوسازی می‌شود. به گفته وی برخی از معارضان ملکی پروژه بزرگراه امام علی (ع) مربوط به امکان دولتی می‌شود که از آن جمله می‌توان به بیمارستان بوعلی و ساختمان ساصد اشاره کرد که توافقات برای رفع این معارضان هم انجام شده است.

آنگونه که نوش آبادی گفته است: 37 متر از بیمارستان بوعلی در پوسته بزرگراه قرار دارد که برای آزادسازی این فضا، باید بخشهای ویژه‌ بیمارستان به ساختمان‌های جایگزین منتقل شود تا به صورت فیزیکی معارض این بخش از بیمارستان برطرف شود. بزرگراه امام علی (ع) در 14 باند اجرا می‌شود که هشت باند تندروی آن در تراز 1- و 6 متر پایین تر از سطح زمین اجرا می‌شود. 6 باند کندرو بزرگراه نیز در طرفین و در تراز صفر برای استفاده مردم محلی احداث می‌شود.

عملیات اجرایی ادامه بزرگراه امام علی (ع) تیرماه سال گذشته آغاز شده و این بزرگراه از شش منطقه پایتخت شامل مناطق 7، 8، 13، 14، 15 و 20 عبور می‌کند. با توجه به طویل بودن بزرگراه امام علی (ع)، این بزرگراه به 6 قطعه تقسیم شده و چند پیمانکار به صورت توامان مشغول فعالیت عمرانی هستند. بزرگراه امام علی (ع) 13 رجب سال آینده برابر با 5 خرداد 1392 به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

۱۲ مهر ۱۳۹۱ ۱۱:۰۷
ایسنا |
اشتراک در