واگذاری نظارت ساختمان‌ها به شهرداری

مدیر کنترل و نظارت ساختمان در حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز از واگذاری نظارت بر ساختمان‌های زیر 2 هزار متر مربع زیربنا به مناطق این شهرداری خبر داد.

محمدرضا نجیمی گشتاسب اظهار داشت: با برگزاری جلساتی برای هماهنگی با مدیران و کارکنان مناطق مختلف شهرداری و به منظور پاسخگویی کامل این مناطق به ارباب رجوع و تمرکز‌زدایی، کنترل و نظارت ساختمان‌های زیر 2 هزار متر مربع به مناطق شهرداری واگذار می‌شود.

به گفته وی با این واگذاری معاونت شهرسازی و معماری به سمت نظارت عالیه بر بدنه شهر سوق داده و امور جزئی به خود مناطق محول می‌شود. وی ادامه داد: تهیه دستورالعمل یکپارچه در مورد کمیسیون‌های معماری دیگر موردی است که در مدیریت کنترل و نظارت ساختمان شهرداری پیگیری می‌کنیم تا نقشه ساختمان‌ها به صورت سلیقه‌ای تایید نشود. نجیمی اضافه کرد: بنا داریم ساختمان‌های بلندی را که از یک نورپردازی مناسب که به زیبایی شهر بیافزاید، استفاده کنند، تشویق کنیم.

به گفته این مدیر جدید، معاونت شهرسازی و معماری باید به محملی صمیمی برای حضور مهندسان، معماران و متخصصان خارج از شهرداری بدل شود و کار به گونه‌ای نباشد که یک استاد دانشگاه معماری برای تایید نقشه خود با مخالفت فردی با تحصیلات کمتر مجبور شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر 6 هزار مهندس ناظر با مدیریت کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز همکاری دارند که همواره فعال و بعضی به صورت موردی همکاری خود را ادامه می‌دهند.

نجیمی بیان کرد: 10 ناظر عالی مدیریت کنترل و نظارت ساختمان شهرداری در هر مرحله از پروژه، ساختمان را کنترل کرده و ایراد را به مهندس ناظر تذکر داده و در صورت ادامه تخلف به شورای انتظامی معرفی می‌کنند. وی با تایید برخی ایرادات وارده بر اینکه هم مهندس ناظر و هم ناظر عالی وی از یک نهاد هستند، بیان کرد: بنا داریم با تسریع روند برون‌سپاری بخش خصوصی را در این امور به کار گیریم.

این مسئول شهری در ادامه خاطرنشان کرد: مدیریت کنترل و نظارت هماهنگی و نظارت بر امور ایمنی ساخت و سازها و رعایت آیین‌نامه‌های ایمنی، نظارت بر تهیه و تدوین دستورالعمل‌های مربوط به مهندسین ناظر و دفاتر فنی را بر عهده دارد. وی اضافه کرد: نظارت بر عملکرد مهندسین ناظر با هماهنگی گروه کمیسیون ماده 100 و پیگیری تخلفات آنها بر اساس قانون نظام مهندسین انجام می‌شود.

ایجاد هماهنگی و همدلی بین تمام مهندسین و کارفرمایان، تقویت پرسنل فنی و عمرانی مناطق در امر نظارت در راستای ارتقای کیفیت کارهای عمرانی، نظارت بر اجرای آیین‌نامه‌های مقاوم‌سازی در برابر زلزله در این نشست مورد تاکید نجیمی قرار گرفت.

۹ مهر ۱۳۹۱ ۰۸:۲۶
خبرگزاری فارس |
اشتراک در