بیمه‌های اختیاری صنعت ساختمان اجباری شود

عضو هیئت عامل و معاون نظارت بیمه های مرکزی کشور گفت: تبدیل بیمه‌های اختیاری به بیمه‌های اجباری در بخش صنعت ساختمان ضروری است.
با بیان این مطلب افزود: به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت برای احداث ساختمان‌ها متاسفانه اقدام کافی در زمینه بیمه آنها به عنوان یکی از ارکان اساسی ایمنی ساختمان‌ها در زمان وقوع بلایای طبیعی انجام نمی‌گیرد.

وی با اشاره به برخی خسارات ناشی از اجرای عملیات ساختمانی گفت: امروزه در جریان ساخت ساختمانها خساراتی نظیر تخریب در اثر گودبرداری ساختمان؛ خسارات مالی در اثر ریزش؛ ریزش ساختمانهای مجاور در اثر گودبرداری و... به اشخاص ثالث وارد می آید.

دلخوش اباتری همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به بیمه نامه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در قبال اشخاص ثالث گفت: این بیمه نامه، مسئولیت مدنی بیمه گذار در برابر اشخاص ثالث را بیمه می‌کند. یعنی اگر در جریان عملیات ساختمانی، خسارت جانی و مالی به اشخاص ثالث وارد آید بیمه گر با رعایت شرایط بیمه نامه از عهده جبران خسارت برخواهد آمد.

وی تضمین کیفیت ساختمان، بیمه نامه مسوولیت مدنی و حرفه ای مهندسان طراح، محاسب و ناظر، بیمه تمام خطر مقاطعه کاری (CAR  )، بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران را از سایر بیمه های مورد نیاز در حوزه ساخت و ساز مسکن و ساختمان دانست.

دلخوش اباتری درخصوص بیمه تضمین کیفیت ساختمان گفت: این بیمه نامه هرگونه نقص در سازه های اصلی و جانبی ساختمان در طی مدت اعتبار بیمه نامه که به بیمه گر اعلام شود و در زمان صدور گواهی پایان کار به وسیله بیمه گذار و گواهی تایید بازرس فنی آشکار نشده باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

عضو هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قانون با تاکید بر ضرورت تبدیل اختیاری به بیمه اجباری در برخی بخش‌ها گفت: صنعت ساختمان از جمله این موارد است و مردم نیز نباید صرفاً به دلیل پرداخت حق بیمه ساختمان‌ها از بیمه کردن ساختمان‌های خود خودداری کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به نقش موثر بیمه حوادث هنگام وقوع حوادث طبیعی و جبران خسارت‌های ناشی از این حوادث، بیمه کردن ساختمان‌ها ضروری است. با بیمه کردن ساختمان‌ها، در صورت وقوع حوادث طبیعی و بروز خسارت، بخشی از اموال مردم به آنها بازمی‌گردد.

وی گسترش بیمه‌ حوادث در بین مالکان ساختمان ‌ها را در گرو فرهنگ‌سازی دانست و یادآور شد: مردم باید نسبت به زندگی، ساختمان و امکاناتی که در اختیار دارند، حساسیت داشته و به فکر حوادث احتمالی آینده نیز باشند.

۸ مهر ۱۳۹۱ ۱۰:۰۶
صما |
اشتراک در