راز صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ هوشمند

مانند آبی که از شیرآلات چکه می‌کند، انرژی برق هم از دستگاه‌های الکترونیکی به هدر می‌رود، حتی زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنیم به دلیل پائین بودن کارایی قطعات الکترونیکی. در آینده دستگاه‌های الکترونیکی مصرف برق بسیار کمتری خواهند داشت.
در آینده یک خانه هوشمند که تغییرات آب و هوایی را پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند حرارت مورد نیاز را تنظیم کند، مقدار زیادی انرژی صرفه‌جویی خواهد کرد.
در شهر کاسل در آلمان در ساختمان مرکز تحقیقات بناهای پایدار، دمای داخل ساختمان توسط کامپیوتر محاسبه و کنترل می‌شود. این سیستم، پیش‌بینی‌های هواشناسی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا بهترین زمان برای خاموش و روشن کردن کولر را تعیین کند و هنگامی‌که این امکان وجود دارد از تهویه طبیعی و انرژی خورشیدی استفاده می‌کند.
دیمیتریوس رواس، استادیار ترمودینامیک در دانشگاه فنی کرت درباره این سیستم توضیح می‌دهد: «این ساختمان را در نظر بگیرید و فرض کنید باد زیادی می‌وزد. ما می‌دانیم برخی اتاق‌ها زودتر سرد خواهند شد چون تماس بیشتری با خارج دارند. سیستم ما قادر است پیش‌بینی کند آن اتاق یا منطقه خاص به انرژی بیشتری نیاز دارد و می‌تواند از پیش شروع به خنک یا گرم کردن آن اتاق خاص کرده و در صورت امکان از انرژی حاصل از صفحه‌های خورشیدی استفاده کند.
این سیستم به صورت جداگانه هر یک از اتاق‌ها را کنترل می‌کند و با استفاده از حسگرهای مختلف دمای هوا، رطوبت، سطح دی اکسید کربن و تعداد افراد حاضر در هر اتاق را اندازه‌گیری می‌کند و براساس آن، مناسب‌ترین دما را با حداقل هزینه انرژی فراهم می‌سازد.
خوان سانتیاگو، پژوهشگر در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: در این ساختمان صدها حالت متفاوت را شبیه‌سازی می‌کنیم. این کار را براساس پیش‌بینی دمای روز بعد و تابش خورشید انجام می‌دهیم. نرم‌افزاری که برای انجام این عملیات شبیه‌سازی استفاده می‌شود روی شبکه اینترنتی واقع شده و دستگاه‌های ساده‌ای تنها آن را اجرا می‌کنند.
کاربران می‌توانند از طریق یک صفحه اینترنتی و تلفن یا لوح‌های هوشمند با سیستم ارتباط برقرار کنند و در صورت نیاز بطور دستی آن را کم و زیاد یا این‌که برای مثال درجه حسگرها را کنترل کنند. مرکز تحقیقات انرژی در دانشگاه آخن آلمان از محاسبات مشابهی در مقیاس بزرگ‌تر استفاده می‌کند مانند یک یخچال بسیار بزرگ، البته برای حفظ درجه حرارت مناسب در سالن‌های مختلف ساختمان و آزمایشگاه آن از منابع انرژی زیرزمینی بهره می‌گیرد.
الکس میکالسکی، دانشجوی مقطع دکترا در انرژی زمین گرمایی در دانشگاه آخن می‌گوید: «در اینجا 16 مبدل حرارتی هست که حدود 100 متر در عمق زمین فرو رفته‌اند. ما آب گرم را به زمین منتقل می‌کنیم و آب سرد را با ۴ درجه سانتیگراد از زمین پمپاژ می‌کنیم.»
یوهانس فوئتِرِر، پژوهشگر در بهینه سازی استراتژی‌های کنترل آب و هوا در دانشگاه آخن می‌گوید: «ساختمان، خود را با عادات شما تطبیق می‌دهد. هنگامی‌که شما از محل کار به خانه باز می‌گردید یا هنگامی‌که برای تفریح خانه را ترک می‌کنید، این سیستم دمای خانه را به حالت نسبتاً گرم یا نسبتاً سرد در می‌آورد و به این ترتیب موجب صرفه‌جویی انرژی و در نتیجه کاهش هزینه برای شما می‌شود.»
۴ مهر ۱۳۹۱ ۰۸:۲۱
روزنامه ایران |
اشتراک در