دستگاه امحای لامپهای کم مصرف

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت دستگاه امحا لامپهای فلورسنت خبر داد و گفت: لامپهای فلورسنت یا کم مصرف به دلیل دارا بودن جیوه آثار سویی بر روی مغز کودکان دارند از این رو محققان این شهرک اقدام به پیاده سازی دستگاهی برای از بین بردن لامپهای از رده خارج کردند.

دکتر محمود شیخ زین الدین با اشاره به ضرورت نهادینه سازی و پرداختن به مدیریت پسماند در کشور بسیار افزود: از این رو طراحی و ساخت دستگاه امحا انواع لامپهای فلورسنت (مهتابی و کم مصرف) در دستور کار پژوهشگران در شهرک علمی اصفهان قرار گرفت. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: دراین راستا جمع آوری پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی از سال 1390 با امضای قراردادی با سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری اصفهان، امحاء این پسماندها از سال 1391 آغاز شد.

وی با بیان اینکه لامپهای فلورسنت که درکشور به نام لامپهای کم مصرف شهرت دارند، دارای فلز جیوه هستند، ادامه داد: سالانه در کشور بیش از 19 میلیون شعله از انواع لامپهای فلورسنت استفاده می‌شود که به دلیل عدم وجود سیستم دفع و بازیافت خطری بسیار جدی برای سلامتی افراد و محیط زیست ایجاد خواهد کرد. به دلیل سمی بودن جیوه لامپهای از رده خارج شده فلورسنت، آثار سویی بر روی مغز جنین، کودکان و خردسالان دارد.

شیخ زین الدین با اشاره به مطالعات محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، خاطرنشان کرد: پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه امحاء لامپ‌های فلورسنت با علامت تجاری لامپا (lampa) شدند. وی امحاء یک هزار و 500 لامپ فلورسنت در روز، حذف گاز خطرناک جیوه به صورت کاملا مطمئن و طراحی مفهومی و ترویج فرهنگ بازیافت این گونه لامپها را از مهمترین مزایای دستگاه امحاء انواع لامپهای فلورسنت دانست و یادآور شد: از جمله برنامه های توسعه ای طرح می توان به مواردی چون طراحی و اجرای سیستم جمع آوری این پسماندها از سطح شهر اصفهان، راه اندازی خط امحاء انواع لامپ های فلورسنت و گسترش این طرح به دیگر شهرهای کشور اشاره کرد.

به گفته رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با راه اندازی خط امحای انواع لامپ کم مصرف روزانه 2.2 تن از پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی امحاء خواهد شد.

۳ مهر ۱۳۹۱ ۰۹:۵۵
خبرگزاری مهر |
اشتراک در