همایش ساخت ساختمان‌های فولادی

نخستین همایش «کیفیت در ساخت و بازرسی ساختمان‌های فولادی» از نهم تا یازدهم آبان ماه سال جاری در اصفهان با مشارکت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و همکاری سه انجمن تخصصی خوردگی ایران، جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب و انجمن سازه‌های فضا کار ایران برگزار می‌شود.

ایمان معتمدی، دبیر اجرایی همایش کیفیت در ساخت و بازرسی ساختمان‌های فولادی با اعلام این خبر اظهار کرد: بحث اتصالات و جوشکاری، بررسی استانداردهای مورد نیاز ساخت، جوشکاری‌های صنعتی و ... موضوعات اصلی این همایش‌ است. وی افزود: در پروژه‌های خاص مانند صنایع نظامی از روش‌های جدید در جوشکاری استفاده می‌شود، ولی در طرح‌های عمومی مانند ساختمان‌سازی آموزش جوشکاری هنوز علمی نشده و بازرسی آن نیز به طور دقیق و اصولی انجام نمی‌شود.

معتمدی خاطرنشان کرد: بحث کنترل کیفیت این سازه‌ها بویژه در مورد مقاومت در برابر زلزله حائز اهمیت است که برخی بر اساس استانداردهای ملی و برخی دیگر نیز بر پایه استانداردهای جهانی کنترل می‌شود. وی تصریح کرد: جوشکاری نقش اساسی در اجرای طرح‌های سازه‌ای فولادی دارد و در پروژه‌های خاص مانند صنایع نظامی از روش‌های جدید در جوشکاری استفاده می‌شود، ولی در طرح‌های عمومی مانند ساختمان سازی آموزش جوشکاری آن هنوز علمی نشده و بازرسی آن نیز بطور دقیق و اصولی انجام نمی‌شود.

دبیر اجرایی همایش کیفیت در ساخت و بازرسی ساختمان‌های فولادی اضافه کرد: در این خصوص می‌توان به تخریب ساختمان‌های فولادی با زلزله پنج ریشتری یا تخریب برخی پل‌ها در جاده‌ها با کمترین فشار بار در زمان کوتاهی بعد از ساخت اشاره کرد. معتمدی با بیان اینکه در کشور ساختمان سازی به دو روش بتن و میلگرد و اسکلت‌های فولادی انجام می‌شود، گفت: سازه‌های فلزی از سه جهت اهمیت دارد؛ اول به دلیل اینکه ساختمان‌های بالای شش طبقه را با روش بتنی نمی‌توان ساخت و دیگر اینکه بتن قدرت تنوع فلزات در ساختی مانند گنبدهای مصلای اصفهان و... را ندارد و همچنین در مواردی از نظر هزینه نیز ساختمان فولادی از ساختمان بتنی ارزان‌تر است.

وی افزود: سهم بالایی از سازه‌های فولادی در صنایع مانند پالایشگاه‌، کارخانجات و ... استفاده می‌شود که بر روی آنها انواع تجهیزات مانند جرثقیل‌های بزرگ نصب می‌شود و در صورت وجود جوش‌های عیوب امکان خطر فروریزی در این اماکن بالا است. دبیر اجرایی همایش کیفیت در ساخت و بازرسی ساختمان‌های فولادی در این خصوص از اجرای گواهینامه ایزو 3834 با عنوان تضمین کیفیت در تکنولوژی جوشکاری مواد فلزی در کشور خبر داد و تاکید کرد: آموزش‌های علمی و دانشگاهی در حرفه جوشکاری باید به جوشکاران به طور کامل و دقیق آموزش داده شوند. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنت www.qcst.ir مراجعه کنند.

۱ مهر ۱۳۹۱ ۰۹:۳۸
اشتراک در