پنجاه و هفتمین گفتمان هنر و معماری

پنجاه و هفتمین گفتمان هنر و معماری با موضوع معماری و انرژی برگزار می شود.

با مطالعه آمار مربوط به رشد شهرنشینی در تمام نقاط جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه، پیش بینی می شود که تا بیست سال آینده، 60% مردم جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. این آمار در ایران تا 70% پیش بینی می شود. افزایش جمعیت شهرنشین، تبعات مختلفی دارد که مهمترین آنها تامین مسکن شهری است. برای مقابله با تاثیرات منفی گسترش شدید شهرنشینی در بکارگیری زمین بیشتر و آب و هوای سالم، در نظر گرفتن مقوله توسعه پایدار در مسکن و سکونتگاه های انسانی ضروری است. شهرها و سکونتگاه های انسانی باید به صورتی توسعه یابد که هزینه ای از این بابت بر دوش نسل های آینده منتقل نکند و توانایی نسل های آینده را در برآورده کردن نیازهای خود محدود نسازد. در این روند متخصصان محیط زیست بر این باورند که تنها توجه به مسائل درون شهر همچون استفاده از انرژی های ارزان قیمت یا به حداقل رساندن استفاده از منابع انرژی پایان یافتنی، کفایت نمی کند. بلکه تبعیت طراحان و معماران از اقلیم، بهترین راهکار برای صرفه جوئی در مصرف انرژی است و با توجه به اینکه بیشتر منابع انرژی فسیلی موجود کره زمین رو به کاهش و در برخی موارد رو به نابودی است. شاید بشر بتواند با اتکاء به طبیعت و منابع انرژی لایزال آن، آینده ای روشن برای خود ترسیم کند.

در کشور ایران که دارای آب وهواهای مختلفی است، معماران ما در گذشته نشان داده اند که چگونه برای مبارزه با مناسبات سخت اقلیمی، بهترین شرایط را فراهم آورند. شناخت مقاومت حرارتی مصالح، آشنایی با سیستم های ساختمانی مناسب در شرایط گوناگون جوی و ارتباط آن با مصالح موجود، طراحی تیپ های مختلف درون گرا و برون گرا و توجه به کاربری ساختمان، سبب ایجاد بناهای بسیار متنوع در این سرزمین شده است که در موقعیت خود به بهترین وجهی عمل می کند. بدین ترتیب در طراحی اقلیمی هم در مصرف انرژی صرفه جوئی شده و هم آسایش انسان در اولویت قرار دارد. در این نوع معماری هدف استفاده از سیستم های غیرفعال خورشیدی است و ضرورت گرمایش و سرمایش مکانیکی به حداقل می رسد و در عوض از انرژی طبیعی موجود در اطراف ساختمان استفاده می گردد.

طراحی ساختمان ها با توجه به جریان طبیعی انرژی، منافع بسیاری در بردارد و در نهایت موجب ایجاد توازن بین ساختمان و دنیای اطراف می شود. همچنانکه آسایش فیزیکی و کالبدی انسان در ساختمان، حاصل توازن انرژی حرارتی بین او و پیرامون است، تبادل انرژی حرارتی بین انسان و سطوح مواد ساختمانی نیز بر اساس چهاراصل فیزیکی، هدایت جابجایی، تابش و تبخیر انجام می گیرد. مدت زیادی است که معماران به ایجاد فرم و فضائی می اندیشند که الگوهای مناسب برای فضاهای زیستی سرزنده تر با صرف انرژی کمتر باشد.

در پنجاه و هفتمین هنر و معماری پیرامون انرژی و طراحی های پایدار، آقایان دکتر کورش شوری، مهندس علی کناری، مهندس مرتضی سبق زاده و مهندس امیر جوانبخت سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است.

 زمان: چهارشنبه 5 مهر ماه 1391 از ساعت 16 الی 19

مکان: موزه هنر امام علی (ع) - خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش - بلوار اسفندیار – شماره 35

 انجمن مفاخر معماری ایران

www.ammi.ir

۱ مهر ۱۳۹۱ ۰۸:۳۲
اشتراک در