ساخت دستگاه امحاء لامپ‌های فلورسنت

فناوران یکی از شرکتهای مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موفق به طراحی و ساخت دستگاه امحاء لامپ‌های فلورسنت با نام تجاری «lampa» (لامپا) شدند.

محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه تلاش در راستای نهادینه سازی و پرداختن به مدیریت پسماند در کشور بسیار با اهمیت است، افزود: به این دلیل، طراحی و ساخت دستگاه امحاء انواع لامپ‌های فلورسنت (مهتابی و کم مصرف) برای نخستین بار در کشور، در دستور کار یکی از شرکتهای مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا جمع‌آوری پسماندهای الکتریکی از زمستان سال گذشته طی قراردادی با سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری اصفهان، آغاز شد که امحاء این پسماندها از امسال صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: طی این طرح روزانه 2.2 تن از پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی امحاء خواهند شد. شیخ زین‌الدین با بیان اینکه لامپ‌های فلورسنت که در کشور به نام لامپ‌های کم مصرف شهرت دارند، دارای فلز جیوه هستند، ادامه داد: خطر لامپ‌های از رده خارج شده به دلیل سمی بودن جیوه بویژه بر روی مغز جنین، کودکان، خردسالان و افراد، آسیب‌پذیر است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه سالانه در کشور بیش از 19 میلیون شعله و انواع لامپ فلورسنت استفاده می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از این لامپ‌ها پس از استفاده به دلیل نبود سیستم دفع و بازیافت، خطری بسیار جدی برای سلامتی افراد و محیط زیست ایجاد خواهند کرد. وی با بیان اینکه در این راستا این شرکت موفق به طراحی و ساخت دستگاه امحاء لامپ‌های فلورسنت با علامت تجاری «lampa» (لامپا) شده است، اضافه کرد: این دستگاه با استقبال فراوانی روبرو شده است.

شیخ زین‌الدین، امحاء یک هزار و 500 لامپ فلورسنت در روز، حذف گاز خطرناک جیوه به صورت کاملا مطمئن و طراحی مفهومی و ترویج فرهنگ بازیافت این گونه لامپ‌ها را از مهمترین مشخصه‌های دستگاه امحاء انواع لامپ‌های فلورسنت دانست. وی همچنین طراحی و اجرای سیستم جمع‌آوری این پسماندها از سطح شهر اصفهان، راه‌اندازی خط امحاء انواع لامپ‌های فلورسنت در نیمه اول سال 91 و گسترش این طرح به دیگر شهرهای کشور را از برنامه‌های آینده این شرکت نام برد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ۰۷:۳۹
ایرنا |
اشتراک در