تولید پانل عایق در کشور

پانل‌های عایق با دمای کاری تا 1100 درجه سانتیگراد با تلاش پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد یزد به تولید نیمه صنعتی رسید.

علیرضا سلمان مهاجر – مجری طرح – درباره ایده اولیه اجرای این طرح گفت: ایده اجرای طرح، نخستین بار از سوی محققان جهاد دانشگاهی واحد یزد و با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی مطرح شد. ما مدتها این دغدغه را داشتیم که میزان مصرف انرژی در کشور از استانداردهای بین‌المللی پایین‌تر است. به ویژه اینکه مصرف انرژی در صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن 2.5 برابر استاندارد جهانی است. وی خاطرنشان کرد: در تولید این عایق که در شرف ثبت اختراع است از مواد آلی مضر از جمله آزبست استفاده نشده است.

سلمان مهاجر تصریح کرد: این عایق آلاینده‌های پلیمری و مواد آلی فرار ندارد و برای محیط زیست انسانی و طبیعی بی خطر است. وی همچنین گفت: عایق‌های تولید شده وزن بسیار سبکی دارند و با دانسیته زیر 500 کیلوگرم بر متر مکعب و تحمل دمای بالای هزار درجه سانتیگراد در تمامی صنایع قابل استفاده هستند. به گفته سلمان مهاجر این عایق دانش فنی بالایی دارد ولی برای تولید، فناوری بالایی نیاز ندارد و به راحتی درکارگاه‌های کوچک نیز قابل ساخت است.

 وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای خارجی که صادر کننده عایق‌های صنعتی به ایران هستند، مواد اولیه در اختیار ندارند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نبود مواد اولیه فرآیند تولید عایق‌های صنعتی را برای دیگر کشورها گران‌تر می‌کند و با توجه به هزینه حمل آنها به داخل کشور، تولید این عایق‌ها در کشور کاملا به صرفه است.

 سلمان مهاجر با بیان این که این طرح صنعتی از هیچ یک از طرح‌های خارجی کپی‌برداری نشده و کاملا بر اساس نیازها و ظرفیت‌های بومی، طراحی و اجرا شده است، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون باقی ماندن پژوهش‌های صنعتی در حد یک مقاله علمی برای تولید کشور تبدیل به یک آفت شده است. در حالی که گروه طراح این عایق‌ها تنها به دست یافتن به دانش فنی تولید و تولید نیمه صنعتی و صنعتی آن اندیشیده است.

 وی در عین حال با بیان این که هیچ یک از سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی در رساندن طرح به تولید نیمه صنعتی به مجریان آن کمک فنی نکرده اند، تصریح کرد: گروه برای اجرای طرح در مقیاس بزرگ‌تر و ارائه خدمت به صنایع به حمایت مالی دستگاه‌ها نیاز دارد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ۰۷:۳۸
ایسنا |
اشتراک در