تهیه شناسنامه فنی پل‌ها و تقاطع‌ها

برای نخستین‌‌بار در کشور شناسنامه فنی و بانک اطلاعات پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در مشهد به منظور نگهداری از این سازه‌ها تهیه می‌شود.

مجتبی زمانیان مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: به‌طور کلی هر سازه و ابنیه‌ای نیاز به نگهداری دارد که اگر به‌موقع و با برنامه‌ریزی صورت نگیرد مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. وی ادامه داد: در هر شهری پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح از مهمترین سازه‌هایی هستند که آسیب آن‌ها جدا از خسارت‌های مالی و جانی، مختل‌کننده ارتباط نیز خواهد بود به همین منظور شهرداری با قرارداد سه‌ساله با بخش خصوصی برای نخستین ‌بار تصمیم به بازدید تخصصی و تعمیر از این پل‌ها و تقاطع‌ها گرفته است.

وی به تهیه شناسنامه فنی پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح اشاره و ادامه داد: بعد از گذراندن بازدیدهای عمومی، بازدیدهای تخصصی از این سازه‌ها صورت می‌گیرد که در این مرحله برای تهیه شناسنامه سال ساخت، زمان بهره‌برداری، نوع سازه، مشخصات فنی، نوع خاک موجود در محل، سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی، نقشه‌ها و ... ثبت می‌شود. به گفته وی در فاز اول بازدیدهای تخصصی که با هدف نگهداری صورت می‌گیرد 41 پل‌ و تقاطع‌های غیر همسطح مشهد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. وی اضافه کرد: در مرحله اول تا پایان امسال بعد از تهیه شناسنامه که سامانه مدیرت پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح را عملیاتی خواهد کرد، خرابی‌ها اولویت‌بندی شده و به مرور زمان تعمیر خواهد شد.

میانگین عمر 25 ساله ترافیکی پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح

زمانیان در توضیح میانگین عمری پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در مشهد، عنوان کرد: از نظر ترافیکی میانگین عمر پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در مشهد یک دوره 20 الی 25 ساله است. وی ادامه داد: از آنجایی که اکثر پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح از بتن ساخته می‌شوند از نظر سازه‌ای نیز میانگین عمری آن‌ها معمولا 100 سال است.

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۲۹
خبرگزاری فارس |
اشتراک در