ساخت آسانسور خود شارژ شونده

محققان پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر موفق به طراحی و ساخت آسانسور 12 ولت خود شارژ شدند که به هنگام پایین آمدن، انرژی مورد نیاز برای بالا رفتن خود را تامین می‌کند.
آرمین محمدی، مدیرعامل شرکت سازنده این آسانسور اظهار کرد: این آسانسور برخلاف دیگر آسانسورها که با برق سه فاز کار می‌کند به وسیله یک باتری 12 ولت خود شارژ روشن می‌شود. همچنین به جای موتورهای پرمصرف آسانسورهای معمولی، در آسانسور خودشارژ یک تکنولوژی جدید به کار رفته است. وی درخصوص مکانیسم عملکردی این آسانسور، تصریح کرد: آسانسور 12 ولت خود شارژ عملیات بالا و پایین رفتن را مانند یک الاکلنگ انجام می‌دهد به گونه‌ای در یک طرف آن حدود 400 کیلوگرم وزن کابین قرار دارد و در طرف دیگر با تغییر دادن مرکز ثقل آسانسور با وزن بسیار کمتر آسانسور را به بالا هدایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: آسانسورهای موجود در جهان به کششی و هیدرولیک تقسیم‌بندی می‌شوند؛ آسانسورهای هیدرولیک بر اثر پمپاژ روغن به سمت بالا هدایت شده ، اما آسانسورهای کششی از طریق توازن و وزن تعداد افراد داخل کابین کار کرده و به وسیله دستگاه‌های بکسل و موتورهای پرمصرف برقی شارژ می‌شوند. به گفته سازنده آسانسور خودشارژ، این آسانسور بدون نیاز به برق خارجی عمل و نیروی مصرف شده را مجددا تولید می‌کند.

محمدی همچنین درخصوص چگونگی شارژ باتری این آسانسور گفت: برای بالا رفتن آسانسور، انرژی مصرف می‌شود و برای پایین آمدن تولید انرژی داریم . بر همین اساس می‌توانیم این انرژی تولیدی را برای مرحله بعدی که آسانسور بالا می‌رود، ذخیره کنیم. محمدی خاطرنشان کرد: نمونه صنعتی آسانسور 12 ولت خود شارژ ساخته شده و موردآزمایش‌های متعددی قرار گرفته است. همچنین با دریافت استانداردهای لازم، در حال انعقاد قرارداد برای تجاری سازی کامل آن هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با حمایت‌های دولتی بتوان این طرح را به ثبت جهانی رسانده و از آنجاکه مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم و روز دنیاست، می‌توان با گسترش و به روز‌تر کردن آن از این سیستم برای تولید انرژی یک ساختمان استفاده کرد.

۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ۱۴:۱۹
اشتراک در