روز ملی ایمنی در برابر زلزله

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: از آنجا که ایران کشوری زلزله خیز است باید یک روز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله در تقویم ملی کشور گنجانده شود.

عباسعلی تسنیمی افزود: سازمان ملل دومین چهارشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز ملی کاهش بلایای طبیعی نامگذاری کرده است که این روز هر سال در تقویم ملی ایران تغییر می کند و یک روز ثابت به آن تعلق نمی گیرد. وی اظهار داشت: دراین روز به مسایل مختلف از جمله توفان، سیل و حتی سونامی نیز پرداخته می شود اما از آنجا که ایران از لحاظ وجود گسل های متعدد و قرارگیری روی کمربند زلزله، کشوری لرزه خیز است؛ بنابراین باید به صورت کاملا تخصصی و ویژه به موضوع زلزله در آن توجه شود و حداقل یک روز به این موضوع اختصاص یابد.

تسنیمی ادامه داد: پنجم دی ماه روز وقوع زلزله بم در کشور است و از آنجا که این واقعه از لحاظ زلزله شناسی و مهندسی زلزله دارای شرایط ویژه و خاصی است؛ پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله پیشنهاد کرد تا این روز در تقویم ملی کشور به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شود. وی خاطرنشان کرد که هر کشوری به طور معمول زمان مهمترین زلزله ای را که رخ می دهد در تاریخ خود ثبت می کند. زلزله بم از نظر مدیریت بحران و تجربه بازسازی در مناطق زلزله خیز از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین لازم است که در تقویم ملی کشور ثبت شود.

تسنیمی گفت: نامگذاری آخرین چهارشنبه اکتبر هر سال به عنوان روز ملی کاهش بلایای طبیعی از سوی سازمان ملل حرکت خوبی است اما ایران باید بر مبنای مسایل ملی و محیطی خود روز ملی ایمنی در برابر زلزله داشته باشد تا حداقل در این روز به صورت تخصصی و ویژه به این موضوع پرداخته شود. وی افزود: این در حالی است که چند سال پیش روز پنجم دی ماه مصادف با وقوع زلزله بم در تقویم کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده بود و حتی تمبری با همین نام و به همین مناسبت انتخاب شد اما بنا به دلایلی از دو سال گذشته این روز از تقویم ملی کشور حذف شد.

به گفته وی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در حال تهیه نامه ای برای مدیران و مسوولان ذی ربط است تا از آنان تقاضا کند در تقویم ملی کشور روز پنجم دی ماه به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شود.

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ۰۹:۰۹
اشتراک در