آخرین وضعیت آزادراه تهران_ شمال و بزرگراه حرم تا حرم

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت قطعه‌های دو و سه آزادراه تهران – شمال با یادآوری آن‌که سال گذشته پس از تفاهم با یک کنسرسیوم برای ساخت این دو قطعه و منتفی شدن آن به دلیل نبود توانایی مالی کنسرسیوم گفت: قطعات دو و سه برای ساخت نیازمند سرمایه سه هزار و 200 میلیارد تومانی است.
سیداحمد صادقی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: از صد سال پیش تاکنون که راه‌آهن به ایران آمد 10 هزار کیلومتر خطوط ریلی راه اندازی شد درحالی که اکنون 10 هزار کیلومتر دیگر در دست احداث داریم.

وی با بیان این‌که کل آزادراه‌ها زیر بهره‌برداری کشور دو هزار کیلومتر است و سه هزار و 200 کیلومتر نیز در دست ساخت داریم، افزود: پنج هزار کیلومتر بزرگراه و نیز 10 هزار کیلومتر راه اصلی در دست ساخت داریم.

صادقی همچنین اظهار کرد:‌ به لحاظ تامین منابع ارزی از سوی دولت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال 90 اعتبار 27 هزار و 720 میلیارد ریالی داشت که 17 هزار میلیارد ریال آن از محل بودجه عمومی و مابقی از فروش سهام شرکت‌های دولتی و اوراق مشارکت تامین شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ اعتبارات مصوب امسال شرکت ساخت بیش از 58 هزار میلیارد ریال است که 209 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد. از این مقدار 23 هزار میلیارد ریال از محل بودجه عمومی و مابقی از محل فروش اوراق مشارکت تامین شده است.

وی به پروژه‌های مهر ماندگار شرکت ساخت اشاره و با بیان این‌که این شرکت 42 طرح بزرگ را از محل اعتبارات طرح مهر ماندگار اجرا می‌کند، افزود:‌ اعتبار مصوب برای این طرح‌ها تاکنون 54 هزار و 320 میلیارد ریال بوده که پنج هزار و 500 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

صادقی در بیان عملکرد سال 90 شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت:‌ هزار و 660 کیلومتر شبکه ریلی،‌ آزادراهی، بزرگراه و راه اصلی در سال 90 افتتاح شد که 1278 کیلومتر آن بزرگراه و راه اصلی، 218 کیلومتر آزادراه و 164 کیلومتر راه اصلی را شامل می‌شود. در هفته دولت سال جاری با اعتبار هفت هزار و 210 میلیارد ریال 734کیلومتر انواع زیرساخت حمل و نقل آماده بهره برداری است که 694 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 40 کیلومتر شبکه ریلی را شامل می‌شود.

وی افزود:‌ در سال 90 ، 342 کیلومتر بزرگراه و راه‌ اصلی با اعتبار 2805 میلیارد ریال بهره برداری شد اما هفته دولت امسال به طور رسمی افتتاح می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با توجه به همزمانی اجلاس سران با هفته دولت افتتاح پروژه‌های هفته دولت را به روزهای آتی موکول کردیم، گفت: به این مناسبت آزادراه کنارگذر شمالی مشهد طول 72 کیلومتر با اعتبار 1850 میلیارد ریال که نقش اساسی در روان سازی ترافیک مسیرهای منتهی به مشهد می‌شود را افتتاح می‌کنیم.

وی همچنین با بیان این‌که بزرگراه 135 کیلومتری تفت – ابرقو – سورمق با اعتبار 1360 میلیارد ریال افتتاح می‌شود، گفت: راه اصلی جنگل گلستان به طول 17 کیلومتر با 10 پل به طول هزار متر با اعتبار 380 میلیارد ریال نیز به مناسبت هفته دولت افتتاح خواهد شد.

صادقی همچنین افزود: راه لار – کرمستان در مسیر بندرعباس به لار به طول 170 کیلومتر به اعتبار 143 میلیارد ریال و نیز راه یزد – طبس به طول 102 کیلومتر و با اعتبار 120 میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت افتتاح خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت قطعه‌های دو و سه آزادراه تهران – شمال با یادآوری آن‌که سال گذشته پس از تفاهم با یک کنسرسیوم برای ساخت این دو قطعه و منتفی شدن آن به دلیل نبود توانایی مالی کنسرسیوم گفت: قطعات دو و سه برای ساخت نیازمند سرمایه سه هزار و 200 میلیارد تومانی است.

وی افزود: در حال حاضر کنسرسیومی متشکل از دو شرکت ایرانی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال ابراز تمایل کرده‌اند و مصمم به انجام این کار هستند.

وی گفت:‌ باتوجه به اعتبارات موجود، ساخت این دو قطعه چهار سال از زمان شروع به کار طول خواهد کشید.

صادقی پیش از این در مورد ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال به ایسنا اعلام کرده بود: بنیاد مستضعفان به طور قطع از این دو قطعه کنار گذاشته شده است و تنها در قطعات یک وچهار فعال خواهد بود. امری که اعتراض مسوولان بنیاد را در پی داشت زیرا آن‌ها معتقدند به توجه به تفاهم نامه اولیه شرکت ساخت نمی‌تواند به طور یک طرفه بنیاد را از این پروژه کنار بگذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بزرگراه حرم تا حرم نیز اظهار کرد: بخشی از این بزرگراه حد فاصل قم تا گرمسار بیش از 400 دستگاه در حال فعالیت است و این 150 کیلومتر امسال در حالی آماده بهره برداری می‌شود که ظرف یک سال ساخته شده است.

وی در مورد هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه و یا راه‌آهن گفت: هزینه ساخت آزادراه و راه‌آهن با توجه به موقعیت جغرافیایی محل احداث بین سه تا 20 میلیارد تومان متغیر است.

وی درباره توان ساخت آزادراه و راه‌آهن در کشور نیز گفت: می‌توانیم سالی دو هزار کیلومتر آزادراه احداث کنیم اما تنها 300 کیلومتر ساخته می‌شود ضمن آن‌که باید هزار و 500 کیلومتر راه‌آهن در سال بسازیم اما آنچه می توان ساخت 500 کیلومتر راه‌آهن است.

صادقی با بیان این‌که بسیاری از راه‌های ساخته شده پیش از افتتاح رسمی زیر بار ترافیک می‌رود، خاطرنشان کرد: پلیس راه قبل از آغاز تردد ماشین در راه‌ها اجازه تردد می‌دهد و پس از بروز هر نوع حادثه از ما درخواست بررسی می‌کند و ما کمبودها را در صورت وجود رفع می‌کنیم. بنابراین بدون اجازه پلیس راه نمی‌توان هیچ راهی را زیر بار ترافیکی برد.

۱۵ شهریور ۱۳۹۱ ۰۸:۴۹
صما |
اشتراک در