طرح احداث شهرک قابل‌حمل در کالیفرنیا

هرچند ساخت انواع خانه‌های معلق و قابل‌حمل طی چند سال اخیر در بسیاری از کشورهای جهان افزایش یافته است، اما احداث این خانه‌ها در مناطق زلزله خیز جهان به صورت پراکنده صورت گرفته و تاکنون این طرح به صورت جدی دنبال نشده است.

گروه معماری و ساختمانی Bakers+Partners   کالیفرنیا برای نخستین بار طرح رسمی ساخت شهرک‌های مسکونی قابل‌حمل در مناطق مختلف کالیفرنیا را ارائه داده که با استقبال چشمگیر مسئولان منطقه مواجه شده است. در این طرح، هر یک از ساختمان‌های معلق به شکل مکعب مستطیل طراحی شده و ارتفاع کمی دارد. همچنین بدنه و اسکلت این ساختمان‌ها به صورت موج‌دار طراحی شده تا بتواند از شدت لرزش ناشی از زلزله و یا بادهای موسمی منطقه بکاهد.

برای ساخت این ساختمان ها، ابتدا اراضی شهرک‌ها گودبرداری شده و زیربنای ساختمان‌ها با استفاده از سیستم‌های لرزان و قالب‌های فنری پوشش داده می‌شوند. سپس سازه بر روی این سیستم‌های ضدضربه و هوشمند قرار می‌گیرد. سیستم هوشمند داخلی شهرک‌ به بخش ارتعاشات درونی زمین متصل می‌شود و به صورت خودکار هر گونه لرزش ناشی از زلزله را شناسایی و آمادگی لازم را برای عبور فشار از ساختمان‌ها پیدا می‌کند.

در این طرح کل دیواره، کف‌پوش و سقف ساختمان به طور پیش‌ساخته طراحی شده و سپس برای تشکیل بدنه ساختمان به یکدیگر متصل می‌شوند. ساختمان‌های این شهرک یکی در میان به صورت اریب ساخته شده‌اند که این امر می‌تواند در جلوگیری از شدت ارتعاشات زلزله بسیار موثر باشد. همچنین این نوع طراحی، حرکت بادهای موسمی منطقه را تحت کنترل قرار می‌دهد و از فشار وارده به سازه جلوگیری خواهد کرد. قالب‌های پیش‌ساخته ساختمان‌ها به گونه‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند که به راحتی جابه‌جا می‌شوند و از این رو می‌توان در کوتاهترین زمان ممکن موقعیت ساختمان‌ها را تغییر داد و سازه را جابه‌جا کرد.

سازندگان شهرک قابل‌حمل کالیفرنیا برای ساخت مبلمان و دیواره‌های ساختمان‌ها از مواد بازیافتی استفاده کرده‌اند و سقف پیش‌ساخته فیبر چوب، پلی‌اتیلن و بتن پلیمری آن‌ها را با انواع پنل‌های فتوولتائیک پوشانده‌اند. در این شهرک می‌توان مزرعه خورشیدی عظیمی را مشاهده کرد که بیشترین حجم انرژی پاک خورشید را جذب کرده و برای تامین مصرف انرژی داخلی ساختمان‌ها انتقال می‌دهد. نکته قابل‌ توجه اینجاست که این طرح نیمه‌دولتی برای خانوارهایی به اجرا در آمده که درآمدی بین 18 هزار تا 50 هزار دلار دارند و واحدهای مسکونی بر اساس آن قیمت‌گذاری می‌شوند.

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۸:۵۶
اشتراک در