تولید پلیمر سبز برای تصفیه انرژی ساختمان

تیم دانشگاهی جمهوری ویرجینیا از یک نوع پلیمر آلی به نام بنز و ایمیدازول (BILP) استفاده کرده اند که در برابر گازهای مضر و زائد عکس‌العمل نشان می‌دهد. این پلیمر همچون یک روکش سطح دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای مضر را می‌پوشاند و با جذب آنها در کوتاه­ترین زمان ممکن گاز طبیعی را به طور کامل تصفیه خواهد کرد. بنابراین پاک­سازی انرژی مصرفی ساختمان و تولید انبوه آن با هزینه کمتری صورت می‌گیرد و وزن انرژی گرمایی نیز کاهش پیدا می‌کند. هنگامی که گاز طبیعی سبک وارد لوله‌ها و رادیاتورهای ساختمان می‌شود، هیچ‌گونه فشاری به بدنه داخلی و خارجی‌شان وارد نشده و در نتیجه طول عمر و استقامت آنها افزایش می‌یابد.

فرآیندهای کنونی برای تصفیه گاز طبیعی بر پایه نیتروژن است و به گرمای زیادی برای جذب دی‌اکسیدکربن نیاز دارد که این روش زمان و انرژی بالایی را صرف می‌کند و در نتیجه سبب افزایش هزینه‌های اجرای فرآیندهای تصفیه نیز می‌شود.

حالا این پلیمر جدید بر پایه هیدروژن، فرآیند پاک­سازی انرژی مصرفی ساختمان را انجام می‌دهد که مقرون به صرف و سریع‌تر صورت می‌گیرد. محققان اعلام کرده‌اند که گاز طبیعی تصفیه شده، به دلیل حذف دی‌اکسید کربن و مواد زائد و مضر حدود 40 درصد فضای کمتری را اشغال کرده و با قدرت بیشتری از دستگاه‌های گرمایشی ساختمان انتقال می‌یابد. این فناوری از جمله اکتشافاتی است که نیاز به نفت را کاهش می‌دهد و از این رو از ارزش زیست‌محیطی بسیار بالایی برخوردار است.

این پلیمر که برای پاک­سازی و تصفیه انرژی مصرفی منازل کشف شده، به دلیل حفظ محیط زیست‌ جزء فناوری‌های نوین سبز صنعت ساختمان جهان قرار گرفته است.

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۹:۱۹
صما |
اشتراک در