مشاهده جزئیات دقیق صحنه جوشکاری با کلاه واقعیت افزوده

محققان دانشگاه تورنتو در تلاش برای رفع موانع مشاهده محل جوشکاری دست به ساخت یک کلاه جوشکاری EyeTap زده‌‌اند که نیاز به دید دقیق و همکاری دست با آن را در این فرایند تامین می‌کند.
فناوری پیشرفته عینک EyeTap که توسط پروفسور استیون مان ارائه شده شامل یک دوربین به شکل عینک با قابلیت افزودن تصاویری مجازی به تصاویر واقعی قابل مشاهده و ثبت آنها است.

این دستگاه از یک صفحه مدار کوچک اتلیس که قابل حمل در جیب پیراهن است برخوردار است. این صفحه مدار شامل دو ورودی دوربین HDMI بوده که یکی برای چشم چپ و دیگری برای چشم راست است. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها با یک دستگاه زایلینکس اسپارتان 6 پردازش می‌شوند.

ایده این دانشمندان، قرار دادن این دوربین‌ها به جای چشم جوشکار و ثبت و انتقال اطلاعات بسیار فوق دینامیک از جوشکاری گاز بی اثر تنگستن است. تصاویر این محیط شدید می‌تواند اطلاعات واضحتری را نسبت به چشم غیرمسلح در اختیار قرار دهد.

جریان تصویری می‌تواند برای دانشجویان رشته جوشکاری یا به بازرسان برای قضاوت در مورد جوشکاری ارسال شود. از آنجایی که این کلاه از یک نمایشگر روی سر برخوردار است، خود جوشکار می‌تواند از این سیستم به عنوان یک دستگاه واقعیت افزوده برای کمک به کار خود در لحظه استفاده کند.

محققان هدف خود از این ایده را نمایش پیشرفت‌های آینده عینکهای طیف دینامیکی بالا برای کمک به بینایی و استفاده از این فناوری برای ارتقای دید انسان در صحنه‌های طیف دینامیکی شدید مانند جوشکاری خوانده‌اند.

۲۱ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۰۲
ایسنا |
اشتراک در