کاهش چشمگیر هزینه برق مصرفی با «دیوار خشک»!

محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید نسل جدید دیوارهای «درای وال» حاوی کپسول پارافین را طراحی کرده اند که علاوه بر ذخیره انرژی، هزینه‌های برق مصرفی را به نصف کاهش می‌دهد.
بر خلاف تیغه های جدا کننده معمولی که از گچ ساخته می شوند، دیوارهای «درای وال» (drywall) از دانه های ریز پارافین پر شده اند که گرما را در طول روز جذب کرده و آن را در شب آزاد می کنند.

با تابش نور خورشید، فعالیت های انسانی و کارکرد رایانه و لوازم خانگی، کپسول های پارافین به کار رفته درون دیوار با جذب گرمای درون ساختمان به حالت مایع در می آیند که به خنک سازی محیط نیز کمک می کند. در هنگام شب دانه های پارافین به حالت جامد بازگشته و گرمای جذب شده نیز آزاد می شود که باعث گرم شدن ساختمان می شود.

آزمایشات صورت گرفته نشان می دهد، یک تیغه ساخته شده از این مواد با ضخامت 1.5 اینچ از توان گرمایی پنج برابری به نسبت تیغه های معمولی با همین ضخامت برخوردار است و یک ساختمان با میانگین دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد با استفاده از دیوارهای «درای وال» حاوی کپسول پارافین نیازی به سیستم تهویه هوا ندارد.

این محصول جدیدترین طراحی در حوزه فناوری ساختمان سازی سبز محسوب می شود که می تواند هزینه مصرف انرژی را تا 40 درصد کاهش دهد.

۱۷ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۱۷
ایسنا |
اشتراک در