رتبه اول مسابقه طراحی پروژه ساختمان مرکزی بورس تهران

هیات داوران مسابقه طراحی پروژه ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران هشت طرح شرکت یافته در مسابقه را طی روزهای 13 و 14 مرداد 1391، را اعلام کرد.
جلسه برگزاری داوری مسابقه بین المللی طراحی معماری ساختمان مرکزی بورس عصر روزگذشته 15 مردادماه برگزار شد و طی آن طرح شماره 7 از شرکت ویرایش الگوی واسط (واو) از ایران با همکاری دفتر آراونا از شیلی به اتفاق آراء رتبه اول را کسب کرد.

مهندس شیخ زین الدین از اعضای هیات داوران گفت: هیات داوران مسابقه طراحی پروژه ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران هشت طرح شرکت یافته در مسابقه طراحی پروژه ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران را به مورد بررسی و بحث و قضاوت قرار دادند.

کلیه مدارک طرحها، شامل نقشه ها، ماکت، و گزارش مطالعات مورد بررسی و نتایج ارزیابی کمیته‌‌ی فنی در بخشهای برنامه ریزی معماری، تکنولوژی، سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی مورد توجه قرار گرفت.

کیفیت های مورد انتظار اعلام شده در برنامه مسابقه مجدداً مرور شد و داوران توافق کردند که کیفیت استقرار و ارتباط پروژه با شهر؛ خلق یک معماری خاص و متمایز برای نهاد متمایزی مانند بورس؛ و ارتباط این معماری با جغرافیا و اجتماع خود باید مورد تأکید قرار گیرد.

پس از بررسی کلیه مدارک هشت طرح، هر یک از داوران نظر خود را درباره چهار طرحی که می توانند به مرحله دوم راه پیدا کنند اعلام کردند. بحث در مورد اختلاف نظر آن قدر ادامه پیدا کرد تا نهایتاً طرح های شماره 3 و 4 و 5 و 7 به اتفاق آرا وارد مرحله دوم داوری شدند.

در مقایسه بین چهار طرح مشخص شد که طرحهای 4 و 7 نسبت به دو طرح دیگر دارای نکات مثبت بیشتر، روشمندی، و دارای ایده هایی پیشرفته ترند و به گواهی گزارش هایشان فرآیند کامل مرحله به مرحله ای را تعقیب کرده اند.همچنین طرحهای 3 و 5 نیز از حیث ساختار فضایی و استفاده از دو پوسته مشابهت دارند.

طرح 3 با سوراخ کردن نامنظم بدنه مد روز تر است، ولی با همین کار خلوص مکعب را، که در طرح 5 حفظ شده، از بین برده است. این طرح هر چند فاقد نوآوری است ولی دارای کانسپت بسیار کلاسیک، مرکز گرا و واضحی است.

طرح 5 بهترین ارتباط را با زمین برقرار کرده و سادگی و خلوص جداره آن بهتر از طرح 3 است، و ایوانهای مشابه طرح 3 را پشت پوسته نما قرار داده است. افزودن 2 طبقه به ساختمان و قرار دادن تالار و سالن اجتماعات در بالاترین طبقه، اگر چه فضایی عمومی را در امتداد خط آسمان شهری ایجاد کرده، اما دسترسی استفاده کنندگان از فضا را با چالش روبه رو می کند.همچنین لازم است که این طرح به طور دقیق تری با زیربنای مورد نیاز پروژه تطبیق داده شود.

طرح 7 برخلاف بقیه طرحها، که اکثراً کار خود را با انتخاب یک حجم نمادین شروع کرده و بعد آن را تقسیم و مفصل بندی کرده اند، شکل کلی خود را از تحلیل مسائل پروژه و تلفیق راه حل های آنها به وجود آورده و از این حیث بر دیگر طرحها برتری دارد. هندسه طرح 7 به تامین دید مناسب، کنترل انرژی مصرفی در ساختمان و تامین یک سازه پایدار و ایمن در برابر زلزله در قالب یک کالبد یکپارچه معماری کمک کرده است. این طرح نسبت به سایرین در مقیاس محیط شهری بهتر درک می شود.

ضعف آن در ارتباط با شهر و کم بها دادن به ارتباط عمودی طبقات است. راه حل استفاده از شش ضلعی که از الگوهای مشخص سنت معماری ایران است نیازمند تدقیق بیشتر طراحی است و لازم است طراحان پروژه آن را از نظر تطابق با مقررات و استانداردها، الزامات دسترسی های سواره و پیاده و موقعیت هسته مرکزی در ساختمان بازنگری کنند. ضمناً بهتر است از مصالح روشن و سبک تری در نما استفاده شود.

سرانجام داوران وارد شور شده و چهار طرح فوق را به شرح زیر رتبه بندی کردند؛بر این اساس طرح شماره 7 به اتفاق آراء حائز رتبه اول (ویرایش الگوی واسط (واو) از ایران با همکاری دفتر آراونا از شیلی )،طرح شماره 5 با اکثریت آراء حائز رتبه دوم(هسته طراحی از ایران با همکاری دفتر هادی تهرانی و همکاران از آلمان)،طرح شماره 4 با اکثریت آراء حائز رتبه سوم(تدبیر عمران ایرانیان از ایران با همکاری دفتر نسرین سراجی از فرانسه )طرح شماره 3 به اتفاق آراء حائز رتبه چهارم (نقش جهان پارس از ایران با همکاری GMP از آلمان)

هیات داوران پیشنهاد می کند طرح منتخب برای اجرا باید در فرصت تکمیل مطالعات مرحله اول اشکالات و نواقص کار را برطرف کند و هیات داوران آمادگی دارد در این مورد کمک کند.

۱۷ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۵۱
ایسنا |
اشتراک در