حداکثر ارتفاع ساختمان‌ها 12طبقه است

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه حداکثر ارتفاع در پهنه‌های مختلف طرح تفصیلی جدید 12 طبقه است، اعلام کرد: بلندمرتبه‌سازی در تهران منوط به کسب مجوز کمیسیون ماده پنج شده است.

حمزه شکیب با بیان اینکه ضوابط جدید بلندمرتبه‌سازی سال گذشته از سوی مشاور تهیه و گزارش آن در کمیسیون عمران ارائه شد، اظهار کرد: با توجه به تغییرات طرح تفصیلی، قرار شد این ضوابط مورد بازنگری قرار گیرد. وی با بیان اینکه برخی ساختمان‌های در حال ساخت شهر، به لحاظ فنی و رفتار در برابر زلزله دچار مشکل هستند، اعلام کرد: به این ترتیب ضوابط جدید بلندمرتبه‌سازی مجددا مورد بازنگری قرار گرفت و قرار است پس از تصویب کمیسیون ماده پنج، ابلاغ شود.

 در طرح تفصیلی جدید، بیش از 12طبقه بلندمرتبه محسوب می‌شود

 به گفته شکیب، تا زمانی که این ضوابط ابلاغ شود، هرگونه بلندمرتبه‌سازی ساختمان‌های بیش از 12 طبقه ، منوط به بررسی موردی و تصویب در کمیسیون ماده پنج است. رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از 12 طبقه که در حال ساخت است، گفت: پروانه ساختمانی این دسته از ساخت‌وسازها پیش از آغاز اجرای طرح تفصیلی جدید صادر شده است و مالکانی که در گذشته پروانه بیش از 12 طبقه را دریافت کرده‌اند و پروانه آنها اعتبار دارد، می‌توانند نسبت به ساخت‌وساز بر اساس مفاد همان پروانه اقدام کنند.

 شکیب خاطرنشان کرد: حداکثر خط آسمان پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی جدید، 12 طبقه است و این ارتفاع در مورد همه پهنه‌های تجاری، مسکونی و مختلط صدق می‌کند. وی این موضوع را که شورای شهر تهران به دنبال تایید ساخت برج‌های مسکونی بلند مرتبه مشابه برج بین‌الملل تهران در نقاط مختلف پایتخت بوده است را رد کرد و گفت: در شورای سوم هرگز چنین موضوعی در دستور کار قرار نداشت و هر گونه بلندمرتبه‌سازی تنها بر اساس ضوابط فنی میسر بود.

 برخی محلات پایتخت، حتی ظرفیت 5 و 6 طبقه هم ندارد!

 وی در ادامه، با بیان اینکه خط آسمان تهران در مقایسه با دیگر کلانشهرهای دنیا، ارتفاع کمتری دارد، اظهار کرد: هرچند از این منظر امکان بلندمرتبه‌سازی در پایتخت وجود دارد، اما در عین حال تهران برای بلندتر شدن، مشکلات زیرساختی دارد. رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعتقاد دارد که در بسیاری از پهنه‌ها، محله‌های تهران به لحاظ فنی حتی ظرفیت پنج و شش طبقه را هم ندارد.

 شکیب یادآور شد: برای بلندتر شدن تهران، باید عرض گذرها به‌گونه‌ای تعبیه شود که ظرفیت عبور وسائط حمل‌ونقلی که به آن گذر تحمیل می‌شود را داشته باشد؛ ضمن اینکه دسترسی به آب،‌ برق، گاز و مراکز آموزشی، مراکز خرید و تفریح محلی و مواردی از این دست نیز باید تامین شود و در غیر این صورت، بلندتر شدن تهران با توجه به فقدان ظرفیت‌های لازم توجیه ندارد.

۱۶ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۲:۴۴
ایسنا |
اشتراک در