پژوهشگران سیمانی ساخته اند که خود به خود تمیز می شود

پژوهشگران فرانسوی سیمانی ساخته اند که خود به خود موجب پاکیزگی نمای ساختمانها و آلودگی زدایی می شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، بنای بسیاری از ساختمانها در شهرهای بزرگ بر اثر دود خودروها کثیف و سیاه می شود. این گازها که برای سلامت انسان نیز خطرناک است، به زیبایی معماری شهر هم آسیب می رساند.
پژوهشگران فرانسوی سرگرم تحقیق برای تولید سیمانی هستند که خود به خود تمیز می شود.
در این سیمان ذرات نانو افزوده شده است. این پودر سفید دی اکسید تیتانیوم است که وقتی مقابل تابش نور خورشید قرار می گیرد با فرایند فوتو کاتالیز آلودگی را از بین می برد.
ذرات نانو باعث جدا شدن آلودگی می شود و با بارش باران ذرات از روی نمای ساختمان شسته می شود.
آزمایشهای صورت گرفته کارآیی این مکانیسم را به اثبات رسانده است. وقتی هوای آلوده وارد سیمان جدید می شود و سپس در معرض پرتو فرو بنفش قرار می گیرد، مشخص می شود که میزان آلودگی های موجود در هوا کاهش یافته است.
آرنو پلاسی مهندس فرانسوی گفت :« میزان آلودگی موجود در سیمان در ده دقیقه به میزان چهل و شش درصد کاهش می یابد. اینجا دقیقا فعال شدن این ذرات موجود در سیمان و کارایی آن بر میزان آلودگی قابل رویت است. »
این مهندس آزمایشهایی نیز در هوای آزاد انجام داد. کانتینرهایی که با سیمان پوشانده شده بودند در معرض گازهای موتور برق قرار گرفتند.کارآیی این سیمان به شدت تابش نور آفتاب و مسیر وزش باد بستگی دارد. قبل از این که این محصول جدید در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد باید از ایمن بودن آن برای انسان اطمینان حاصل کرد. آزمایشهای اولیه بی ضرر بودن این ذرات نانو را ثابت کرده است. هزینه های تولید این سیمان نیز هنوز بسیار بالا است.
۱۶ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۲:۱۹
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در