مخالفت اعضای شورای شهر با جداسازی ری از تهران

اعضای شورای شهر اسلامی شهر تهران در جلسه علنی این شورا طی امروز با جداسازی شهر ری از تهران مخالفت کردند.
 مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع جداسازی و تکه شدن ری از تهران گفت: تهران در قدیم به تهران ری معروف بود و بر اساس همین محل ری گسترش پیدا کرد.
چمران افزود: در یک شهر وقتی مدیریت مختلف شکل می‌پذیرد عملاً نمی‌شود بخشی را به یکی و بخش دیگری را به دیگری واگذار کرد و در این زمینه مطمئناً شکست صورت می‌پذیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از شمال شمیرانات تا جنوب تهران و بر اساس طرح تفضیلی تا فرودگاه حضرت امام (ره) جزء تهران است که البته متصل بودن ری به تهران از لحاظ مالی به نفع این مجموعه نیز بوده است.
چمران اظهار داشت: اگر چه جداسازی ری از تهران از لحاظ مالی به نفع شهرداری تهران است چرا که در حال حاضر بودجه‌های خوبی در منطقه ۲۰ تهران هزینه می‌شود.

مطالعه درستی برای جداسازی ری از تهران نشده است

وی اضافه کرد: در خصوص جداسازی ری از تهران مطمئناً مطالعات درستی نشده است ضمن اینکه ما نیز خود شنیده‌ایم در واقع مردم از این طرح دفاع نکرده‌اند.
چمران با بیان اینکه در طرح تفصیلی که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی و رئیس جمهوری رسید، جداسازی ری از تهران برخلاف این طرح خواهد بود، تصریح کرد: این طرح به ضرر مردم می‌شود چرا که ما می‌ترسیم‌‌ همان مشکلاتی که در شهر قدس چهاردانگه به وجود آمد و زمین‌های کشاورزی آن‌ها با مشکل روبه‌رو شد، سالهای بعد نیز با زمین‌های کشاورزی ری همین کار را انجام دهند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: ‌امیدواریم با انصاف و یک کار علمی این موضوع بررسی شود ضمن اینکه ما دست افرادی که دلسوزانه فعالیت می‌کنند صمیمانه می‌بوسیم و امیدواریم ضرر و آسیبی از اجرای طرح‌ها به مردم نرسد.

رئیس جمهور طرح جامع شهر تهران را امضا کرده است

در ادامه جلسه، علیرضا دبیر، عضو هئیت مدیره شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بومی و بزرگ شده شهرری است، گفت: با این وجود جدا شدن ری از تهران را کار‌شناسی و درست نمی‌دانم چرا که این اقدام به منزله جدا کردن بخشی از اعضای یک موجود زنده و ارگانیک است.
وی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه، جدایی ری از تهران را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۸۶ برنامه پنجم توسعه، دولت مسئول تدوین طرح جامع تقسیمات کشوری است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، شهرری به عنوان جزئی از پیکره پایتخت تلقی شده است و بر اساس مفاد طرح تفصیلی، ری مرکز تجارت جهانی پایتخت در نظر گرفته شده و شمیرانات نیز قطب گردشگری تهران است.
دبیر با اشاره به اینکه طرح جامع و تفصیلی به امضای اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی که نمایندگان دستگاه‌های دولتی مختلفی هستند رسیده‌ است، گفت: رییس‌جمهور نیز طرح جامع شهر تهران را امضا کرده و نمی‌توان چنین طرحی را نادیده گرفت و بر خلاف آن اقدامی انجام داد.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به محدوده ۲۴۰ کیلومتری شهرری گفت: جداشدن ری از تهران منجر به ساخت و سازهای غیرقانونی و مشکلات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی می‌شود.
وی همچنین به پیوستگی خدمات شهری میان ری و تهران اشاره کرد و افزود: مگر می‌توان معضلات ترافیکی راهنمایی و رانندگی، تاکسیرانی و اتوبوسرانی ری را از مسائل تهران جدا دانست.
دبیر با بیان اینکه منطقه ۲۰ پایتخت سالانه به طور متوسط ۳۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری ایجاد می‌کند، گفت: این در حالیست که معاونت‌های مختلف شهرداری تهران بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه می‌کنند.
وی سپس به هزینه‌های سنگین پروژه‌های کلان شهرداری تهران در شهرری اشاره کرد و گفت: هزینه اجرای بخشی از بزرگراه امام علی (ع) که از ری عبور می‌کند ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و خط ۶ مترو نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.
عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره بر زمین ماندن اجرای پروژه کمربندی دوم شهرری، گفت: از زمان حضور بهبهانی ـ وزیر راه سابق ـ در وزارت راه قرار بود این پروژه اجرا شود، اما هنوز بر زمین مانده است.
دبیر با اشاره به حضور سودجویان و زمین خواران در شهرری و احتمال گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز در صورت جدایی ری از تهران، تاکید کرد: این طرح سبب افزایش مشکلات حاشیه‌نشینی می‌شود و بر خلاف سیاست تمرکززدایی از پایتخت که توسط دولت دنبال می‌شود، است.

کاهش 35 درصدی قیمت زمین در شهرری

وی با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی قیمت زمین در شهرری پس از اعلام خبر «جدایی ری از تهران» گفت: سه سرمایه گذار کلان، پروژه‌های بزرگ این منطقه را متوقف کرده‌اند و این مساله حاکی از ضرر اهالی ری از طرح جدایی این منطقه است.
دبیر اظهارداشت: برخی اعضای شورای شهر کهریزک و باقرشهر هم گمان می‌کردند پس از جدایی از تهران می‌توانند پست نمایندگی مجلس را به دست آورند اما من در یکی از دیدارهای خود به آن‌ها گفتم که تا وقتی ما هستیم، این پست‌ها به شما نمی‌رسد!
این عضو شورای شهر تهران افزود: کسانی که تصمیم به جدایی ری از تهران می‌گیرند دلشان برای مردم این منطقه نمی‌سوزد و خون دلهای مردم ری را ندیده‌اند.
دبیر در خاتمه با اشاره به اینکه جدایی ری از تهران که به منزله یک عضو مجموعه ارگانیک و زنده پایتخت است، یک شوک تلقی می‌شود و باید در این طرح تجدیدنظر کار‌شناسی صورت گیرد.

وزیر کشور استدلال بیاورد

همچنین در ادامه جلسه حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهران گفت: به نظر می‌آید که بهتر است دوستان ما در وزارت کشور و همچنین شخص وزیر اگر استدلال و دلیلی برای این طرح و مصوبه دارند آنرا در شورای شهر مطرح کنند.
وی تصریح کرد: ما حاضر هستیم هر زمانی که دوستان در وزارت کشور اعلام کنند در آنجا حاضر و دلایل آنان را نیز بشنویم چرا که شهر ری قبله تهران است و اگر جدا هم شود نمی‌توانیم به آن بی‌تفاوت باشیم.
بیادی افزود: با برگزاری جلسه بین کار‌شناسان، اعضای شورای شهر و دولتمردان موضوع جداسازی شهرستان ری از تهران بررسی شود و در ‌‌نهایت تصمیم درستی گرفته شود.

نظرسنجی از مردم ری

در ادامه جلسه، معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهران گفت: پیشنهاد دارم نظرسنجی ازمردم شهرری در خصوص جداسازی این شهرستان از تهران انجام شود ضمن اینکه از مجلس نیز درخواست شود با نگاه ملی و نگاه توسعه پایدار پیگیر این موضوع باشند.
ابتکار اضافه کرد: جداسازی شهرستان ری از تهران از لحاظ محیط زیست نیز به تهران لطمه واردخواهد کرد ضمن اینکه این تصمیمات کار‌شناسی نیست.

تقابل دبیر و احمدی نژاد

اما پروین احمدی‌نژاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به صحبت‌های علیرضا دبیر در خصوص جداسازی شهر ری از تهران گفت: آقای دبیر زمانی که بحث مونوریل مطرح بود با این موضوع مخالفت کرد اما به یکباره زمانی که می‌خواستند پل حافظ را احداث کنند از آن حمایت کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اگر آقای دبیر نگران زمین‌های شهر ری هستند این زمین‌ها نیز همانند چهاردانگه که شهرداری، متری ۵ هزار تومان خرید و سپس متری ۷۰ هزار تومان فروخت خواهد شد و نگران زمین‌های شهرری نباشند.
در ادامه جلسه علیرضا دبیر با واکنش به صحبت‌های پروین احمدی‌نژاد گفت: ‌خدا را شاکرم که نماینده مردم تهران هستم نه اینکه از دولت حمایت کنم.
وی تصریح کرد: بنده همچنان نیز با این موضوع موافقم که در زمانی که شرایط مترو فراهم باشد با شرایط ساخت مونوریل مخالف هستم اما در خصوص پل حافظ قرار بود در آنجا تونل احداث شود که من در آنجا به به و چه چه نکردم.
دبیر اضافه کرد: ‌ در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهران نیز دوستان در دولت خودشان قبل از اینکه کار کار‌شناسی انجام دهند اعلام کردند و در واقع هیچ کس از اعضای شورای شهر و رئیس آن دعوت نشد.
در ادامه جلسه پروین احمدی‌نژاد نیز با کنایه به علیرضا دبیر گفت: ‌اشتباه کردم که با شما مشورت نکردم!!
چمران نیز گفت: موضوع بسیار روشن است و آمادگی داریم در این خصوص با دوستان در هر محلی که اعلام کنند در خدمتشان باشیم و نظرات کار‌شناسی را پیگیری کنیم.
۴ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۰۰
همشهری آنلاین |
اشتراک در