معاون شهردار تهران: تامین دو پارکینگ برای چهار واحد مسکونی در املاک زیر 100متر کافی است

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با رد کاهش ارزش ملک در بافت فرسوده به دلیل ابلاغ طرح تفصیلی جدید تهران، گفت: تامین دو واحد پارکینگ به ازای چهار واحد مسکونی در املاک زیر 100 متر، کافی است.

علیرضا جاوید با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی جدید برای اولین بار اجازه ساخت و ساز به املاک زیر 50 مترمربع ارائه شده است، گفت: این املاک می‌توانند مجوز ساخت فقط دو طبقه با سطح اشغال 80 درصد به صورت زیرزمین و یک طبقه همکف را دریافت کنند.

 وی در خصوص ضوابط طرح تفصیلی برای املاک با وسعت 50 تا 100 مترمربع نیز، با اشاره به اینکه تسهیلاتی با توجه به مشکل تامین پارکینگ در این املاک، در طرح تفصیلی پیش‌بینی شده است، توضیح داد: در این املاک بر اساس پهنه‌بندی‌های طرح تفصیلی، امکان ساخت و ساز بیش از دو طبقه فراهم است و این موضوع که شهرداری مجوز ساخت بیش از دو طبقه به املاک ریزدانه را نمی‌دهد، صحت ندارد.

 معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تشریح تسهیلات پیش‌بینی شده برای ساخت‌وساز در املاک زیر 100 متر، به ایسنا گفت: در این املاک تامین دو واحد پارکینگ به ازای چهار واحد مسکونی کفایت می‌کند. وی ادامه داد: به این ترتیب ساخت و ساز در املاک زیر 100 متر به دلیل مشکل تامین پارکینگ کاهش نخواهد یافت؛ بنابراین ضوابط طرح تفصیلی برای املاک ریزدانه نمی‌تواند عاملی برای کاهش عرضه مسکن و به تبع آن افزایش قیمت مسکن باشد.

 جاوید در ادامه با اشاره به اینکه اگر وسعت ملک در بافت فرسوده 150 مترمربع باشد، مالک از یک طبقه تراکم تشویقی برخوردار می‌شود، افزود: در صورتی که مساحت ملک از طریق تجمیع چند پلاک به 150 مترمربع برسد، دو طبقه تراکم تشویقی اعطا خواهد شد. معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تاکید بر اینکه تسهیلات یاد شده برای نخستین بار در حوزه شهرسازی پیش‌بینی شده و بی‌سابقه است، گفت: با وجود این ضوابط و تسهیلات، پیش‌بینی می‌شود که شاهد رونق ساخت و ساز در پایتخت باشیم.

 جاوید در ادامه با اشاره به اینکه طرح تفصیلی جدید تهران به طور عام نگاه کاهنده و محدودکننده‌ای به ساخت‌وسازهای شهری ندارد، گفت: طرح تفصیلی در پهنه‌های سکونت، فعالیت و مختلط، نگاه توسعه‌ای به شهر تهران دارد. بنابراین از طریق ضوابط این طرح، امکان عرضه مضاعف مسکن فراهم می‌شود.

انتقال نقدینگی از بازار پیش خرید سکه به سمت خرید و فروش ملک

 وی با اشاره به رشد میزان پروانه‌های ساختمانی صادر شده در چهار ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: این موضوع شاهد این مدعا است که طرح تفصیلی نمی‌تواند عامل کاهش عرضه و افزایش قیمت ملک تلقی شود. معاون شهردار تهران اعتقاد دارد که قیمت آپارتمان و ملک در تهران متاثر از سایر پارامترهای موثر همچون تورم عمومی موجود در کشور، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی، رشد شدید نقدینگی و نیز انتقال نقدینگی از بازار پیش خرید سکه‌های طلا، به سمت بازار خرید و فروش ملک و بازار بورس است؛ بنابراین نوسانات قیمت مسکن متاثر از طرح تفصیلی نیست.

۳ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۲۲
ایسنا |
اشتراک در