نسل جدید لامپ ال ای دی سازگار با محیط زیست

محققان نوع جدیدی از لامپ دیود نوری (OLED) اختراع کرده‌اند که نوید دهنده عرضه لامپ‌های ارزان‌تر، روشن تر و سازگار با محیط زیست در مقایسه با نمونه‌های بکار گرفته شده در دستگاه‌های الکترونیکی فعلی است.

محققان دانشگاه یوتا آمریکا نوع جدیدی از لامپ دیود نوری (OLED) اختراع کرده‌اند که نوید دهنده عرضه لامپ‌های ارزان‌تر، روشن تر و سازگار با محیط زیست در مقایسه با نمونه‌های بکار گرفته شده در دستگاه‌های الکترونیکی فعلی است.

لامپ جدید با نام ال ای دی آلی قطبی (spin OLED) اطلاعات را در اسپین الکترون و بارهای الکتریکی ذخیره می کند؛ این لامپ همچنین از «دریچه اسپین آلی» بکار رفته در رایانه، تلویزیون، تلفن همراه و بسیاری از دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌کند. عرض دستگاه تنها 300 میکرون و ضخامت نهایی نیز 40 نانومتر است که هزار تا دو هزار برابر نازک تر از موی انسان است.

نسل جدید لامپ ال ای دی اسپینترونیک سازگار با محیط زیست می‌تواند جایگزین فناوری لامپ‌های دیود نوری (OLED) فعلی باشد که علاوه بر تولید نور بیشتر، باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد. به گفته «والی واردینی» نويسنده ارشد تحقیق، این لامپ اسپینترونیک تنها در دمای 137 درجه سانتیگراد کارآیی داشته و نور ساطع شده از آن به رنگ نارنجی است و مراحل تکمیل و توسعه دستگاه برای عملکرد در دمای اتاق و تولید طیف رنگ های قرمز، آبی و سفید همچنان ادامه دارد.

لامپ های ال ای دی نخستین بار در اوایل دهه 1960 میلادی معرفی شدند که از یک نیمه هادی معمولی برای تولید نورهای رنگی استفاده می کردند. نسل های بعدی لامپ های ال ای دی آلی (OLED) از یک پلیمر آلی یا نیمه هادی پلاستیک برای تولید نور استفاده می کنند. نتایج دستاورد محققان دانشگاه یوتا در مجله Science منتشر شده است.

۳ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۰۲
ایسنا |
اشتراک در