تولید پوشش خود تمیزشونده که با نور خورشید فعال می شود

محققان فرانهوفر موفق به ساخت پوشش‌هایی شده‌اند که با پرتوهای خورشید فعال شده و مواد آلی را که بر سطوح مختلف چسبیده‌اند از بین می‌برند.

این پوشش‌های فتوولتائیک از مولکولهای دی‌اکسید تیتانیوم برخوردار است که با نور فرابنفش موجود در پرتوهای خورشید برای تولید رادیکالهای آزاد در یک واکنش الکتروشیمیایی فعال می‌شوند. این مولکول‌های رادیکال آزاد به تخریب دیواره سلول‌های باکتری، قارچ و ارگانیزم‌های مشابه پیش از رسوخ به سیتوپلاسم و آسیب‌رسانی به دی‌ان‌ای آن می‌پردازند.

 این محققان به بررسی انواع مواد آلی که این پوشش‌ها بر آنها موثر بودند، پرداخته و آزمایشاتی بر روی صندلی‌های پلاستیکی باغچه با یا بدون این پوشش‌ها انجام دادند. آنها ابتدا به افشاندن مخلوطی از باکتریها، قارچها، خزه‌ها و جلبکهای متفاوت بر روی دسته‌های دارا یا فاقد پوشش صندلی باغچه پرداخته و سپس آنها را برای دو روز در معرض آب‌وهوا قرار دادند. پس از این دوره، محققان اظهار کردند که حذف لایه کثیفی از روی دسته‌های بدون پوشش تقریبا غیرممکن بوده در حالی که دسته‌های دارای پوشش تقریبا تمیز و سفید باقیمانده بودند.

این محققان همچنین در آزمایشگاه به آزمایش تاثیرگذاری این پوشش بر روی سطوح دیگر پرداخته و تا 30 گونه مختلف از کشت‌های قارچی، باکتریایی و جلبکی را بر روی سطوح دارای پوشش یا بدون آن اعمال کردند. نتایج به دست آمده نشانگر کاربردهای احتمالی گسترده‌تر صندلی باغچه برای این پوشش های فتوولتائیک بودند.

اکنون 10 موسسه فرانهوفر به الحاق نیروهای خود برای تشکیل اتحادیه فتوکاتالیزور فرانهوفر برای بررسی راههای گوناگون برای این فناوری پرداخته‌اند. یکی از این تیمها قصد دارد تا مولکولهای دی‌اکسید تیتانیوم را در رنگها به کار گرفته و آن را بر روی نمای ساختمانها برای پاک نگه داشتن آنها در برابر کثیفی اعمال کند. یک تیم دیگر یک پوشش خود پاک‌کننده را برای سطوح شیشه‌یی تولید کرده که می‌توان بر روی نمایشگرهایی مانند نمایشگرهای گوشی هوشمند اعمال کرد.

 این پوشش جدید بر خلاف سطوح فتولتائیک پیشین که باید برای فعالسازی خاصیت پاکسازی خود تا سه روز در برابر آفتاب قرار می‌گرفتند، تنها به یک ساعت مواجهه با پرتو خورشید نیاز دارد. این محققان گام بعدی خود را تولید موادی عنوانکرده‌اند که در برابر نور مصنوعی نیز فعال می‌شوند.

۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۰۷
ایسنا |
اشتراک در