محققان ایرانی موفق به تولید نانوسنگ‌های ساختمانی با ویژگی‌های برتر شدند

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تولید نانومواد سازگار با سنگ های طبیعی ساختمانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه فرآوری نانوسنگ شدند.

فرهاد معاجزی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه فرآوری سنگ‌های طبیعی توسط نانو مواد اساسا باید توسط دستگاه و در کارخانه‌های سنگبری انجام شود، گفت: این دستگاه دارای شش عدد سنسور جهت بهبود کیفیت دستگاه از لحاظ مصرف انرژی و افزایش عمر مفید قطعات و موتورها، نرم افزار گرافیکی جهت سهولت اجرا و کنترل و نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه، دریافت فایل‌های جدید ( برنامه‌نویسی) بدون نیاز به حضور در شرکت و از طریق جی‌اس‌ام (پیامک)، قابلیت دریافت و ارسال فکس، قابلیت کنترل با تلفن همراه از مبدا به مقصد و برخورداری از سنسور گاز جهت ایمنی دستگاه و کاربر و سنسور حرارت جهت کنترل مصرف انرژی است.

به گفته وی دستگاه فرآوری نانوسنگ، قابلیت گزارش‌گیری میزان مصرف مواد، انرژی و متراژ کارکرد دستگاه در هر ساعت را دارد.

وی با بیان اینکه صنعت سنگ با پشتوانه ذخایر معدنی غنی در سطح کشور می‌تواند در سطح جهان مطرح باشد، تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون ایران نه تنها جایگاه تجاری مناسبی از نظر فرآوری سنگ در سطح جهان ندارد بلکه در داخل کشور نیز به علت عدم کاربرد فناوری‌های نوین دچار رکود شده است. از این رو اعمال فناوری نانو بر روی سنگ‌های طبیعی ساختمانی را می‌توان فرآوری نوین سنگ طبیعی دانست که شدیدا مورد نیاز صنعت سنگ کشور است.

معاجزی با بیان اینکه استفاده از اینفناوری، تحول عظیمی در بهینه شدن صنعت سنگ ایجاد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: سنگ‌ها منابعی طبیعی هستند که به طور ذاتی دارای معایبی همچون جذب آب و ایجاد لک به داخل سنگ، آسیب در برابر عوامل محیطی، فیزیکی و شیمیایی و تغییر رنگ در برابر عوامل محیطی مثل نور خورشید و رطوبت هستند. وی با اشاره به تولید نانومواد سازگار با سنگ های طبیعی ساختمانی جهت تولید نانو سنگ توسط محققان این شرکت دانش بنیان گفت: محققان ما برای هر نوع سنگ طبیعی شامل انواع ماربل و گرانیت، نانو مواد سازگار با همان سنگ خاص را تولید کرده اند؛ به طوری که توسط دستگاه فرآوری نانو سنگ، نانومواد 3 تا 5 میلیمتر در ساختار سنگ نفوذ و با عناصر آن پیوند شیمیایی برقرار کرده و بخش جدایی ناپذیری از ساختار سنگ می‌شوند. نانو مواد دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی هستند که ضمن اجرای فرآیند توسط دستگاه، آنها را به سنگ منتقل می‌کنند.

معاجزی تصریح کرد: فرآوری سنگ‌های طبیعی با تکنولوژی نانو دو مزیت مهم دارد که یکی حذف یا بهبود معایب ذات سنگ و دیگری افزودن ویژگی‌های منحصر به فرد به سنگ است.

وی گفت: نانو سنگ‌ها دارای ویژگی هایی شامل ضد آب، آنتی باکتریال و ضد لک بودن، مقاوم شدن در برابر سرما و گرما، خود تمیز شوندگی، نارسانای حرارت و برودت (صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان‌ها) و مقاومت در برابر اشعه فرابنفش هستند. همچنین با توجه به اینکه سنگ در چه شرایط آب و هوایی و در کدام موقعیت ساختمان به کار گرفته شود عمر سنگ را تا بیش از پنج برابر افزایش می‌دهد.

۲۷ تیر ۱۳۹۱ ۰۹:۵۲
ایسنا |
اشتراک در