تیر چراغ برق چتردار، ناجی عابران فراری از باران

یک طراح روسی دست به ساخت یک چراغ خیابان چتردار زده که در روزهای بارانی به ارائه یک پناهگاه به افرادی که چتر خود را فراموش کرده‌اند می‌پردازد.

مفهوم «لامپرلا»(Lampbrella) میخائیل بلیائف یک تیر چراغ برق خیابانی با یک سایبان چتری و یک موتور الکتریکی داخلی است که می‌تواند در صورت نیاز چتر را باز و بسته کند.

علاوه بر حسگر باران، یک حسگر حرکتی 360 درجه بر روی چراغ خیابان فایبرگلاس قرار دارد که به تشخیص استفاده عابران از لامپبرلا برای فرار از باران می‌پردازد؛ به طوری که اگر تا سه دقیقه از این چتر استفاده نشود، به طور خودکار بسته خواهد شد. بلیائف این ایده را پس از دیدن خیس شدن عابران در خیابان های روسیه به دست آورده است.

وی اظهار کرد: هنگامی که با خودرو از خیابان‌های سن‌پترزبورگ عبور می‌کردم، در زیر نور چراغ‌های خیابان فرار مردم را از بارش باران دیدم و فکر کردم وجود یک سایبان چتری بر روی این چراغها مناسب خواهد بود.

پیش‌بینی شده که حرکت این چترها به آهستگی باشد تا خطر امنیتی برای کسی ایجاد نکند و همچنین برای محافظت در برابر رعدوبرق در ارتفاع دومتری زمین قرار گرفته است. این چتر از قطر 2.2 متر برخوردار بوده که به ارائه فضای لازم برای پناه گرفتن چندین عابر می‌پردازد.

اگرچه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تولید این چتر وجود ندارد، بلیائف اخیرا این مفهوم را به یک دپارتمان در مسکو معرفی کرده و تاکید دارد که ساخته وی در تمام خیابان‌های دارای عابر زیاد که از هیچ سایبان یا درختی برای پناه گرفتن در برابر بارش باران برخوردار نیست، قابل اجراست.

تیر برق چتردار

تیر برق چتردار

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۸:۵۱
ایسنا |
اشتراک در