ساخت لامپ معلق خود شارژ شونده

یک دانشجوی استرالیایی نوعی لامپ حبابی معلق طراحی کرده که بدون نیاز به سیم خود را شارژ می‌کند.

کریس ریجر، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه کوینزلند از همان قاعده شارژرهای بی‌سیم موبایل برای نیرودهی به ابزار LED که با کمک فرکانس بالای میدان مغناطیسی معلق می‌مانند، بهره گرفته است. خود این مبتکر عمل انتقال بی‌سیم برق را دشوارترین بخش این پروژه عنوان کرده است.

وی با 555 نوسانگر طرح خود را آغاز کرد اما انتقال برق به اندازه کافی قوی نبوده و شکل موج وحشتناک بود. ریجر در نهایت از طرح قدیمی اما بسیار ساده مارکو استفاده کرد. وی مدار مارکو را برای محدود کردن بهتر گرمای تولید شده توسط مدار خود اصلاح کرد. این مدار با فرکانس یک مگاهرتز و با جریان نیم آمپر و 12 ولت کار می‌کند.

اگرچه لامپ جدید حدود 6 وات برق مصرف می‌کند، پس از کار کردن آن به مدت نیم ساعت هیت‌سینک‌ها گرم می‌شوند. مدار بی‌سیم دریافت‌کننده برق یک مدار LC ساده است که در فرکانس دقیق یک مگاهرتز تنظیم می‌شود.

ریجر هم‌اکنون در حال پیشرفت دادن این حباب شناور با هدف تقویت و تجهیز آن با یک سیستم کنترل کاراتر است و این کار بر اساس یک سیم‌پیچ درایو مسی 3.5 کیلوگرمی که با 24 ولت کار می‌کند و بر روی یک هسته بهتر عمل می‌کند، صورت می‌گیرد. وی همچنین امیدوار است که از طریق یک میکروکنترلر یک سیستم کنترل ارتفاع رایانه‌یی و کاهنده نور را به لامپ جدید بیافزاید.

هدف ریجر ساخت آرایه‌ای از کیت‌های کوچک (تقریباً 10 کیت) که با جعبه پلکسی‌گلاس و همچنین یک لامپ حبابی قابل اعتماد تکمیل شده، عنوان شده است. این امر احتمالاً شش تا 9 ماه زمان می‌برد.

۱۹ تیر ۱۳۹۱ ۰۹:۳۱
ایسنا |
اشتراک در