گفتگو با دبیر نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان

نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان، در تاریخ 27 مهرماه 1391 در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف تقویت رویکرد و نگرش مهندسی و مدیریتی به تخریب و آسیب شناسی وضع موجود و ارائه راهکارهای علمی، کاربردی و اجرایی برگزار خواهد شد
متن زیر مصاحبه ای است بامهندس امیدرضا ریاحی دبیر نخستین همایش مهندسی تخریب در صنعت ساختمان :

1- به عنوان نخستین سوال لطفاً در مورد زمان و مکان برگزاری و همچنین برگزارکنندگان همایش، توضیحاتی ارائه کنید.

همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان برای اولین در سطح کشور در تاریخ پنجشنبه 27 مهرماه 1391 با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تعاونی علمی، آموزشی و پژوهشی و موسسه جامعه متخصصان و با همراهی و حمایت نهادها و سازمانهای دخیل همچون دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی استان تهران، اداره کل بازرسی و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت وزارت کار، سازمان آتش نشانی و شورای اسلامی شهر تهران، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان و انجمنهای صنفی، علمی و تخصصی در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد.

2- چه ضرورتی باعث شد تا این همایش برگزار شود و این همایش با چه اهدافی برگزار می‌شود؟

عملیات تخریب در بسیاری از فعالیتهای ساختمانی و عمرانی به عنوان اولین و حساس‌ترین بخش از عملیات اجرایی می‌باشد. متاسفانه تخریبهای غیر اصولی حوادث متعددی را بهمراه داشته و سالهای متمادی این مقوله مورد غفلت قرار گرفته است. مساله قابل تأمل اینجاست که حوادث مذکور در تخریب ساختمانهای یک یا چند طبقه، بروز نموده‌اند و در آینده‌ای نزدیک، عمر مفید ساختمانها با تعداد طبقات بیشتر و همچنین سازه‌های گوناگون رو به پایان بوده که در صورت عدم آمادگی، چاره‌اندیشی و پیش‌بینی تمهیدات لازم در این زمینه، صنعت ساختمان با چالشی اساسی رو به رو خواهد شد. این همایش با هدف تقویت رویکرد و نگرش تخصصی، مهندسی و مدیریتی به تخریب و آسیب شناسی وضع موجود و ارائه راهکارهای علمی، کاربردی و اجرایی برگزار خواهد شد.

3- محور‌های این همایش کدامند؟

محورهای اصلی که برای این همایش توسط شورای سیاستگذاری و کمیته علمی نهایی گردیده‌اند، عبارتند از:

- انواع روشها و تکنیکهای تخریب ساختمانها و سازه‌ها

- مبانی و اصول مهندسی تخریب،مدیریت و نظارت تخریب

- اهمیت نگرش مهندسی به مقوله تخریب ساختمانها و سازه‌ها

- نقش تجهیزات، ماشین‌آلات، مصالح، سیستمها و فناوریهای نوین

- مدیریت ایمنیHSE/، بازیافت، مدیریت پسماند در فرایند تخریب

- وظایف و مسئولیتهای حقوقی، قانونی و قراردادی و نقش صنعت بیمه

- بررسی ضوابط، مقررات، دستورالعملها و آیین نامه‌های ملی و بین‌المللی

- بررسی مسائل، مشکلات و چالشهای موجود و ارائه راهکارهای علمی و عملی

4- مهلت ارسال مقالات تا چه زمانی می باشد؟

باتوجه به برنامه ریزی‌های انجام گرفته، مهلت ارسال چکیده مقالات 10/5/91 و اصل مقالات 15 /6 /91 تعیین گردیده است.

5- به طور کلی دانش مهندسان کشورمان را در رابطه با مهندسی تخریب چگونه می‌بینید؟

بررسی‌ها و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد متاسفانه در حوزه تخریب در سطح کشور منابع اطلاعاتی لازم همچون آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کاربردی و جامع که به انواع روشها و تکنیکهای تخریب ساختمانها و سازه‌ها و ایمنی در آنها پرداخته شده باشد، وجود نداشته و آموزشهای حرفه‌ای و تخصصی نیز در این زمینه به مهندسان و عوامل اجرایی ارائه نگردیده است. فقدان دانش در هر زمینه‌ای، ریسک را افزایش خواهد داد و این امر باعث گردیده جامعه مهندسی کشور کمتر به حوزه حساس تخریب ورود نمایند و زور بازو و توان بدنی عوامل اجرایی جایگزین قوه تفکر و تعقل مهندسی گردد.

6- صنعت ساخت ‌و ساز ما تاکنون چه آسیب‌هایی از تخریب‌های غیر اصولی دیده است؟

متاسفانه سهل انگاری و توجه نکردن به اصول ایمنی و انجام تخریب و گودبرداری غیراصولی خسارات مالی، تبعات زیست محیطی و مهمتر از آن آسیب‌ها و تلفات جانی سنگینی را در سراسر کشور به همراه داشته و آمارهای تکان‌دهنده و نگران‌کننده موید این موضوع می‌باشد. ریزش ساختمان هفت طبقه در سعادت‌آباد تهران و کشته شدن 20 کارگر، تنها نمونه‌ای از صدها حادثه‌ای است که سالانه بر اثر تخریب غیراصولی در کشور رخ می‌دهد. علاوه بر خطراتی که باعث ایجاد حادثه می‌گردند، عوامل زیان آور دیگری همچون گرد و غبار، سر و صدا و... سلامتی نیروی کار و اشخاص ثالث را تهدید می‌نمایند. این آسیبها و تهدیدات بواسطه وجود ریسکهای نهفته در فرایند تخریب می‌باشد. با نگاهی به ضوابط و اصول مهندسی تخریب و همچنین گردش کار و آیین‌نامه‌های تخریب در سایر کشورها مشخص می‌گردد که پیش از هر اقدام اجرایی، بررسی‌ها و کنترلهای اولیه ساختمان و سازه‌، ساختمانها و تاسیسات مجاور، شناسایی و ارزیابی خطرات و در نهایت تعیین روش و تهیه برنامه اجرایی برای آن امری ضروری می‌باشد.

7- چه عوامل دیگری در تخریبهای غیر اصولی دخلیند؟

علاوه بر فقدان نگرش مهندسی و مدیریتی به مقوله تخریب و ضعف در دستورالعملها و آیین نامه‌های موجود، عوامل دیگری همچون به‌کارگیری روشهای سنتی و پررنگ بودن نقش نیروی کار در عملیات تخریب، عدم گرایش به تکنیکها و روشهای نوین، عدم تهیه و ارائه برنامه تخریب، فقدان انجمنها، موسسات و شرکتهای تخصصی، فقدان و کمبود نیروی کار ذیصلاح، ناپایداری ساختمانها خصوصاً در بافتهای فرسوده، گستردگی حجم آوار، شفاف نبودن وظایف و مسئولیتها وعدم نظارت منسجم وکافی بر فرایند تخریب توسط عوامل دخیل و سازمانهای ذیربط را می توان بر شمرد.

8- استقبال مهندسان، استادان و دانشجویان از این همایش چگونه بوده است؟

دبیرعلمی همایش بیان داشتند که سطح کیفی مقالات ارسالی به دبیرخانه، بسیار مناسب بوده و شاهد استقبال گسترده جامعه مهندسی، استادان برجسته دانشگاههای معتبر، پژوهشگران، مدیران، کارشناسان ‌‌و فعالان‌ عرصه ساخت و ساز ‌کشور می‌باشیم.

9- در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و همچنین پشتیبانی‌های علمی و معنوی حامیان همایش امیدواریم فرصت و بستر مناسبی فراهم گردد تا نگرش و رویکردی تخصصی، مهندسی و مدیریتی به مقوله تخریب ساختمان بوجود آید و بتوانیم گامی موثر در جهت کاهش حوادث صنعت ساختمان و اعتلای این صنعت برداریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت اینترنتی همایش به آدرس www.Demolition.ir مراجعه فرمایید.

۱۹ تیر ۱۳۹۱ ۰۸:۴۶
بنانیوز |
اشتراک در