امضای تفاهم نامه همکاری ایران و افغانستان در زمینه مسکن وشهرسازی

براساس یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و افغانستان در زمینه مسکن و شهرسازی، 60 نفر از کارشناسان افغان در تهران با تازه ترین دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در این بخش طی یک دوره آموزشی آشنا می شوند .
این یادداشت تفاهم همکاری از سوی علی نیکزاد وزیر راه وشهرسازی کشورمان و حسن عبداللهی وزیر امور شهرسازی افغانستان در تهران امضا شد.

براساس این یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه مسکن وشهرسازی ،تحقیقات و آموزش، انتقال تجارب ایران در زمینه فناوریهای نوین ساختمانی و صادرات خدمات فنی ومهندسی ایران به افغانستان ،همکاری خواهند داشت .

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار داشت :یکی از پروژه های عمرانی بین دو کشور ، راه آهن خواف به هرات است که در سه قطعه انجام می شود و دو قطعه آن در ایران زیر سازی شده و در مراحل روسازی و ریل گذاری است .

به گفته نیکزاد ، این مسیر خط آهن به طول 172 کیلومتر انجام می شود که 78 کیلومتر آن در ایران صورت می گیرد .

وی افزود: یکی از محورهای مورد نظر برای همکاری با افغانستان در زمینه شهرسازی است، پایتخت افغانستان ، کابل اکنون دارای پنج میلیون نفر جمعیت و با رشد شتابان شهرسازی مواجه است و نیاز به ساخت واحد های مسکونی جدید دارد .

وزیر راه وشهرسازی از پروژه در دست مطالعه خط آهن میان ایران ، افغانستان ، تاجیکستان ،قرقیزستان و چین خبرداد .

برپایه این گزارش ،حسن عبداللهی وزیر امور شهرسازی افغانستان در این نشست گفت :دهه پیش رو به عنوان دهه گذار محسوب می شود و افغانستان علاوه بر ثبات به پیشرفت در زمینه های مختلف از جمله امور شهرسازی توجه ویژه دارد .

وی بهره گیری از تجربیات ایران در چارچوب تفاهم نامه مذکور را یادآور شد و افزود: تبادل تجربیات دو طرف به خصوص بهره گیری از تازه ترین تحقیقات و پژوهشهای مسکن و شهرسازی اهمیت بسزایی دارد و کارشناسان افغانستان از دانش مهندسان ایرانی در دوره های آموزشی استفاده خواهند کرد .

۱۴ تیر ۱۳۹۱ ۰۸:۳۴
ایرنا |
اشتراک در