قیمت های بلوک بندی را اجباری می کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت های بلوک بندی درحال حاضر در حد اختیار و استفاده مردم برای اطلاع از قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران است، گفت: قیمت های بلوک بندی و سامانه قیمت مرجع را اجباری می کنیم.

علی نیکزاد درحاشیه اجلاس کارگروه ساماندهی بافت فرسوده شهری آسیا اقیانوسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت عاجز از کنترل بازار مسکن نیست، افزود: پنج راهکار برای کنترل بازار در نظر گرفته ایم. نیکزاد تصریح کرد: 59 هزار واحد در شهر تهران و یک و نیم میلیون واحد برای کل کشور در نظر گرفتیم که عرضه و تقاضا را کنترل کنیم که تعدادی از این واحدها آماده بهره برداری است. وی گفت: بحث دوم ثبت نام از واحدهای مسکونی است که اخیرا 75 هزار واحد درشهر جدید پردیس ثبت نام کردهایم که تا سال آینده و تا قبل از دولت دهم تحویل متقاضیان می دهیم.

نیکزاد با بیان اینکه واگذاری 55 هزار واحد در شهر جدید هشتگرد، 100 هزار واحد در شهر پرند و شش هزار واحد در شهر جدید اندیشه در دست اقدام است، تصریح کرد: همچنین تسهیلاتی برای بافت فرسوده در نظر گرفته ایم که مردم بتوانند از این وام استفاده کنند. وزیر راه و شهرسازی در توضیح مطلب فوق افزود: به دلیل آنکه برای ارائه تسهیلات در بافت فرسوده از متقاضیان فرم "ج" نمی خواهم، نرخ سود تسهیلات در دوران مشارکت 20 درصد و در دوران فروش اقساطی 19 درصد خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در کنار این سیاست ها با توجه به اینکه انبوه سازان گفتند از ما حمایت نمی شود، مقرر شد بانک مسکن به آنها تسهیلات دهد که تا ساخت پنج واحد نیازی به معرفی متقاضی از سوی انبوه سازان نیست و انبوه ساز می تواند وام را دریافت کند، خانه را بسازد و در مرحله تقسیم، پنج نفر از افراد واجد شرایط را معرفی کند.

نیکزاد افزود: اما در صورتی که انبوه ساز این واحدها را به افراد غیر واجد شرایط بفروشد نرخ سود تسهیلات به صورت نرخ مسکن مهر نخواهد بود. وی ادامه داد: استفاده از قانون تعزیرات راهکار دیگر برای کنترل بازار است که مالک بیشتر از 13 الی 15 درصد نمی تواند افزایش قیمت داشته باشد.سازمان تعزیرات حکومتی کشور در طرح تعزیراتی مسکن وارد شد و پشتیبانی قانونی برقرار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت های بلوک بندی در حال حاضر در حد اختیار و استفاده افراد است، گفت: قیمت های این سامانه را اجباری می کنیم نیکزاد تصریح کرد: مالیات برخانه ها هم در دستور کار است که در این راستا مالیات بر فروش چند نوبتی خانه ها را هم حتما وارد می کنیم. وزیر راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه دولت عاجز از کنترل بازار مسکن نیست خطاب به مردم، سازندگان، مستاجران و مالکان گفت: کارها تاحد متعارف و ممکن در حال انجام است.

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۰۸:۴۹
ایلنا |
اشتراک در