تولید برق و کود از فضولات انسانی در توالت ابداعی دانشمندان

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور نوعی سیستم توالت جدید طراحی کرده‌اند که فضولات انسانی را به الکتریسیته و کود تبدیل می‌کند.
این فناوری همچنین قادر است میزان آب مورد نیاز برای شست‌وشو را تا 90 درصد کاهش دهد.

سیستم بهداشتی مزبور که Dubbed the No-Mix Vacuum Toilet نام گرفته، مجهز به دو اتاقک است که فضولات جامد و مایع را از یکدیگر جدا می‌کند.

با استفاده از فناوری مکش خلا مانند آن‌چه در سرویس‌های بهداشتی هواپیماها شاهد هستیم، برطرف کردن فضولات مایع فقط به 0.2 لیتر آب نیاز داشته و رفع فضولات جامد نیز یک لیتر آب می‌طلبد. این در حالی است که توالت‌های معمولی چهار تا شش لیتر آب برای هر شست‌وشو مصرف می‌‍کنند.

نسل جدید سرویس‌های بهداشتی در صورت نصب در رستوران‌های عمومی که 100 بار در روز از شست‌وشو استفاده می‌کنند، دست کم موجب صرفه‌جویی 160 هزار لیتر آب در سال می شود که این میزان برای پر کردن یک استخر کوچک کفایت می‌کند.

هم‌اکنون طراحان این فناوری در حال نصب نمونه اولیه آن در دو رستوران دانشگاه نانیانگ بوده و در صورت موفیقت، جهان در سه سال آینده نظاره‌گر نسل جدید توالت‌های مزبور خواهد بود.

وانگ جینگ-یوان، رهبر این پروژه، هدف تیم فناوری را نه تنها صرفه‌جویی در آب بلکه بازیابی کامل فضولات عنوان کرده است.

جدا کردن فضولات انسانی از همان ابتدا و پردازش آن هزینه‌های مورد نیاز برای بازیافت منابع را کاهش می دهد زیرا بازیافت منابع جدا نشده، مستلزم هزینه و انرژی شایان است. با به کار بردن فناوری جدید امکان استفاده از شیوه‌های آسا‌ن‌تر و ارزان‌تر شکار مواد شیمیایی مفید و حتی تولید سوخت و انرژی از این فضولات فراهم می‌آید.

این توالت، فضولات مایع را به یک سیستم پردازش‌ می فرستد که در آن جا مواد مورد نیاز برای تولید کود همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم بازیافت می‌شوند. همزمان فضولات جامد به یک بیوراکتور منتقل می شود که در آن جا برای آزادسازی بیوگاز حاوی متان متحمل مراحلی می‌شوند. متان بی‌رنگ بوده و می‌تواند جایگزین گاز طبیعی مورد کاربرد در اجاق‌های پخت‌وپز شود. این ماده همچنین می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در سلول‌های سوختی یا پایگاه‌های سوخت فسیلی به کار رود.

این سیستم با تبدیل تمامی فضولات به منابع انرژی در تمامی منازل مسکونی، هتل‌ها، اماکن تفریحی و به ویژه جوامعی که با سیستم اصلی فاضلاب مرتبط نبوده و نیازمند تسهیلات فاضلاب خصوصی هستند، بسیار کارآمد خواهد بود.

طراحی توالت جدید و همچنین سیستم بازیافت یک سال و نیم زمان برده و در سال جاری میلادی در نمایشگاه آسیایی WasteMET که از یکم تا چهارم جولای در سنگاپور برگزار خواهد شد به دنیای صنعت معرفی می‌شود.

۱۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۸:۲۷
ایسنا |
اشتراک در