عمر ساختمان‌ها به ۳۰۰ سال می‌رسد اگر …

رییس هیات مدیره انجمن بتن آماده و قطعات بتنی ایران معتقد است: مصرف مصالح استاندارد در ساختمان علاوه بر این که به مقاومت و استحکام ساختمان کمک می کند عمر مفید ساختمان را بالا برده و از ایجاد سوانح و حوادث قهری جلوگیری می کند.
حسین فروتن مهر اظهار کرد: وقتی مصالح استاندارد در ساختمان مصرف شود و بر اجرای صحیح آن نیز نظارت صحیح صورت بگیرد در حوادث طبیعی همانند زلزله، سیل و … ساختمان پایدارتر و مقاوم تر عمل می کند بنابراین چنانچه حادثه ای پیش آید با مصرف مصالح استاندارد، ساختمان ها بالاترین حد ممکن مقاومت را دارند و در نتیجه خسارت مالی و جانی کاهش می یابد و به کمترین میزان خود می رسد.

وی در ادامه درباره عمر مفید ساختمان ها گفت: چنانچه ساختمان ها با استاندارد بین المللی و مهندسی ساخته شود و محاسبه دقیق بار مرده و زنده رعایت و مکانیک خاک و مقاومت زمین نیز بررسی و کلیه موارد رعایت شود عمر مفید مطابق استانداردهای دنیا خواهد بود وچنانچه این عمل با دقت کافی رعایت نشود عمر ساختمان به حدود ۲۰ تا ۳۰ سال می رسد و این در حالی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی، با رعایت استانداردها عمر ساختمان ها ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال محاسبه می شود که این کار در ایران نیز قابل اجرا خواهد بود.

فروتن مهر خاطرنشان کرد: به طور کلی در عمر ساختمان ها اگر اصول بین المللی و استانداردها رعایت نشود عمر مفید حدود هشت برابر کمتر از ساختمان هایی اروپایی است در صورتی که در کشور ما هم ساختمان های قدیمی با عمر بالا وجود دارد و ساختمان هایی که با محاسبات و نظارت و مصالح استاندارد ساخته شده عمر بیش از ۴۰۰ سال دارند.

به گفته او وجود کتاب استاندارد مصالح ساختمانی در کنار کتاب های مقررات ملی ساختمان کمک بسیاری به استانداردسازی مصالح می کند.

رییس هیات مدیره انجمن بتن آماده و قطعات بتنی ایران با بیان این که مصالح ساختمانی که در بخش سازه اصلی و در بخش تاسیسات و معماری داخلی به کار می رود حتما باید درکارخانه هایی تولید شود که استانداردهای بین المللی موجود را رعایت می کنند، اظهار کرد: مصالح اصلی همانند سیمان، میل گرد، آهن، لوله کابل … بیشتر به مقاومت ساختمان کمک می کند و بقیه مصالح نیز عمر ساختمان را طولانی تر می کند.

وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سال ۹۱ ، سال تولید ملی و حمایت از کار نام گذاری شده بنابراین باید باید دقت بیشتری در خصوص تولید هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی به عمل آید و بتوان محصولاتی که با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد تولید کرد که ارزان تر باشد و در کنار بالا بردن سطح کیفیت مصالح به طور کامل پاسخگوی نیاز مشتریان باشد اما باید ضمن حمایت از مشتری، از تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت کنیم.

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۵۴
ایسنا |
اشتراک در